mandag 2. juni 2014

Miljøvennlig sølvpuss

Jeg har oppdaget en ny måte å pusse sølv på. Og den er hittil den mest miljøvennlige måten jeg har støtt på. Jeg har jo lest at man kan legge aluminiumsfolie i bunnen av vasken før man tilsetter salt og fyller på med vann og så lar sølvet ligge opptil en time før man skyller og tørker/gnir det med en myk klut. Jeg har aldri kommet så langt at jeg har fått prøvd om det virker for jeg unngår å bruke aluminiumsfolie. Det er sikkert ti år siden forrige gang jeg hadde aluminiumsfolie i huset og jeg kan ikke si at jeg savner det. Men på grunn av det så har jeg altså ikke fått prøvd sølvpussemetoden.

Men nå ser det ut til at jeg slipper å gå til innkjøp av aluminiumsfolie for jeg leste nylig et sted at man kan bruke noe så enkelt som natron til å pusse sølvet med. Man drysser litt natron på en fuktig klut og så gnir man forsiktig over sølvet som skal pusses. Og det virker som bare søren. Før du får sukk for deg er misfargingen borte og så er det bare å skylle sølvet i litt vann og tørke det før du enten legger det tilbake i skuffen eller dekker bordet med det. Enklere kan det vel ikke bli?

Jeg har foreløpig bare fått testet middelet ut på en enkelt skje og det tok meg mindre enn et halvt minutt å få den skinnende blank. Uten at jeg er noen ekspert på området så mener jeg at man skal kunne pusse sølvet på denne måten uten risiko for striper eller at det skal bli ødelagt på annen måte,(men jeg tar ikke noe ansvar om noe skulle skje hvis folk prøver denne metoden). 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg ikke har hørt om denne måten før? Kanskje fordi at da vil ikke produsentene av den illeluktende, kjemiske sølvpussen tjene penger på produktet sitt?