tirsdag 10. juni 2014

Jeg har ingen "junk drawer"...

"Image courtesy of nongpimmy / FreeDigitalPhotos.net".


De aller, aller fleste er vel kjent med fenomenet roteskuffe. Du vet, den skuffen hvor du slenger nedi ting du ellers ikke vet hvor du skal gjøre av når du tar deg en kjapp rydderunde i huset. Ting du ikke gidder ta en avgjørelse på hvor de egentlig hører hjemme. Det kan være alt fra kulepenner og gummistrikker til en ødelagt pyntegjenstand du skal lime når du bare engang får tid. Eller det kan være reklame, halvbrente lys, en sikkerhetsnål, en champagnekork fra en spesiell feiring eller tre knapper som har falt av forskjellige plagg. Høres det kjent ut?

Tidligere hadde jeg alltid en sånn skuffe jeg også. Min var i en reol i stuen, men den kan være hvor som helst i huset; kjøkkenet, entreen, soverommet eller på et gjesterom. Det kan tilogmed hende at du har flere enn èn. Noen har nemlig en slik en på badet også; hvor halvbrukte sminkeprodukter som du kanskje ikke har brukt på en stund har en tendens til å hope seg opp.

Så kan man spørre seg hvorfor jeg ikke har en slik skuffe i huset lengre? Og svaret er ganske enkelt at jeg har ikke nok plass til å kunne bruke en hel skuffe til bare tull og tøys. På kjøkkenet har jeg så få skuffer at der bor det kun høyst nødvendige kjøkkenredskaper. I stuen har jeg faktisk ikke en eneste skuffe (og et skap gjør liksom ikke samme "nytten" syns jeg) og jeg har også veldig lite oppbevaringsplass på badet. Dermed havnet jeg altså i den situasjonen at jeg blir tvunget til å ta raske avgjørelser på hvor jeg skal gjøre av alle disse tingene som normalt sett ville havnet i den berømte skuffen. Og veldig ofte havner de i søppelet. Det vil si; de tingene som hører hjemme i søppelet havner der. De andre legger jeg på sin rettmessige plass i huset. Det er ikke alltid like gøy å måtte ta disse avgjørelsene de dagene jeg egentlig er trøtt og bare vil ligge på sofaen og dra meg, men premien er altså at jeg ikke lengre har en junk drawer. Jippi!

Og det at jeg ikke har en sånn en gjør at jeg slipper å lete febrilsk gjennom den kanskje flere ganger i uken fordi det er noe jeg ikke finner som jeg tror kanskje har lurt seg ned i skuffen. Nå har jeg nemlig såpass få ting at de aller fleste tingene har sin egen plass og bare jeg husker å legge dem tilbake på sin rettmessige plass etter bruk så vet jeg akkurat hvor jeg må gå for å finne dem når jeg trenger dem.

For dem som prøver å få orden og struktur i livet og kanskje ønsker å nærme seg en minimalistisk livsstil kan jeg bare anbefale på det sterkeste å kvitte seg med alt av junk drawers. Til å begynne med føler man seg litt som når man går med klær som ikke har en eneste lomme hvor man kan putte hendene sine, men det tar utrolig kort tid før man lærer seg å sette pris på det man ikke har...(?!)