mandag 9. juni 2014

Mat til overs?

Image courtesy of Serge Bertasius / FreeDigitalPhotos.net


Spis opp maten din!

Har du restemat igjen etter middag, legg den i en glasskål med lokk og sett den i kjøleskapet. Slik ser du med en gang hva du har som må spises opp raskt. Gjør det også til en vane å spise eventuelle rester fra middagen enten til kvelds eller kanskje til lunsj dagen etter. Iallefall ikke senere enn til middag. Ikke planlegg at du skal bruke restene til noe lurt senere i uken for jo lengre tid det går jo lengre bak i bevisstheten skyver vi tanken om restematen. Og til slutt gir vi egentlig blaffen i at vi må kaste den for da har det gått såpass lang tid.

Og det er noe av dette som fører til at nordmenn kaster 51 kg mat i året. Tenk deg at du handler en gang i uken. Hvis det stod en person utenfor kassen i butikken og ba deg kaste 1 kg av den maten du akkurat hadde kjøpt; hva ville du tenkt og sagt da?? Det hadde sannsynligvis ikke vært aktuelt for deg å følge den oppfordringen, men likevel så går du (vi) hjem og kaster 1 kg pr person pr uke i søppelet. Det vil altså si at en gjennomsnittsfamilie med to voksne og to barn kaster 4 kg mat i uken. Kan du se for deg hvor mye det faktisk er??

Hvis vi bruker èn enkelt person som eksempel og denne da kaster 1 kg i uken så er det tilsvarende èn av tingene jeg har listet opp under her:

- 1 brød + 1 yoghurt og litt müsli
- 2 smør/margarinpakker
- 2,5 pk kjøttdeig
- 2,5 pk. fiskepinner
- 10 epler
- Nesten 6 yoghurtbegre
- 1 og 3/4 ferdigstekte frossenpizzaer
- 1 stor brunost eller hvitost
- 5 store melkesjokolader (hvem ville vel kastet all den sjokoladen i søppelet???)

En familie på 4 vil da kaste (èn av tingene som er listet opp) hver eneste uke!

- 10 pakker kjøttdeig
- 40 epler
- 8 smør/margarinpakker
- 7 frossenpizzaer
- Nesten 24 yoghurtbegre
- 4 store oster
- 20 store melkesjokolader

Nå er det jo ikke slik som det ovenstående eksempelet det foregår for vi kaster litt potetskrell her og en dårlig gulrot der. Noen brødskalker, siste resten av brunosten som vi ikke klarer å skjære mer av eller den halve fiskepinnen som lillesøster kylte i gulvet sammen med 3 erter og litt skvist potet. Jeg tror faktisk det eneste vi IKKE kaster noe av er sjokoladen...

Jeg har ikke tenkt på det før, men nå når jeg har satt her og prøvd å finne ut hvor mye 1 kg egentlig er samt at når jeg ser det svart på hvitt sø går det opp for meg hvor mye mat som går til spille hver eneste uke og jeg er faktisk litt sjokkert. Og en ting er sikkert, og det er at jeg skal tenke meg bedre om før jeg lar noe mat gå i søppelet. Hva med deg?

Oppdatering 28. juni 2014:
Her er en link til en artikkel i VG som omtaler en ny undersøkelse som er gjort på nordmenns matkastevaner. Den anslår at vi kaster ca 46 kg mat i året i stedet for 51 kg som jeg har skrevet her over. Det første tallet som jeg tok utganspunkt i da jeg skrev innlegget fant jeg på nettet og tallene var fra et par år tilbake. Grunnen til variasjon i antall kg fra år til år kan være at vi har blitt flinkere til å ikke kaste så mye mat, men det kan også være vanlige feilmarginer ved at folk ikke oppgir hvor mye de kaster fordi de ikke ønsker å avsløre hvor mye mat de egentlig kaster. Men bortimot 50 kg i året er uansett altfor mye!