fredag 13. juni 2014

50 ting jeg ikke eier

Jeg har sett i en del utenlandske blogger som omhandler miljø og/eller minimalisme at det har blitt populært å lage seg en liste over ting man ikke eier eller ting man ikke har tenkt å kjøpe. Det er altså litt som et motstykke til alle ønskelister eller "to-do-lister". Og jeg tenkte jeg skulle prøve å kaste meg på bølgen. Jeg regner med at det kommer til å bli vanskelig. Men det er antakelig en veldig nyttig oppgave så derfor kaster jeg meg ut i det.


  1. Mikrobølgeovn. Det er 6 år siden jeg eide en mikrobølgeovn og den gang ble den stort sett bare brukt til å tine brød eller varme opp middagsrester så jeg kan ikke si at jeg savner den.
  2. Oppvaskemaskin. Her er det også 6 år siden jeg kvittet meg med oppvaskemaskin. Den var dypt savnet i begynnelsen, men nå syns jeg faktisk det er avslappende å vaske opp. (Såfremt det ikke er en "monsteroppvask" som venter)
  3. Oppvaskkost. Selv om jeg vasker opp for hånd så eier jeg faktisk ikke noen oppvaskkost. Jeg bruker mine egne, hjemmestrikkede kluter til å vaske opp med. Dermed slipper jeg å kjøpe nye oppvaskkoster "hele tiden". Klutene vaskes på 60 eller 90 grader når det trengs. 
  4. iPhone. Jeg klarer meg med en helt vanlig mobiltelefon. Jeg ringer lite og sender veldig få sms'er men det er greit å ha en telefon hvis det skulle oppstå en nødsituasjon.
  5. iPad. Jeg har en helt vanlig kjedelig laptop og den har jeg heller ikke tenkt å bytte ut med det første. 
  6. Kaffetrakter eller kaffemaskin med "kapselkaffe". Jeg har en helt vanlig espressokanne som jeg bruker hvis det er noen som vil ha kaffe. Vanligvis drikker jeg te.
  7. Engangs kaffefilter. Har ikke bruk for det siden jeg ikke har tradisjonell kaffetrakter.
  8. Elektrisk vannkoker. Jeg koker vann i en kjele på komfyren. Da kan jeg koke opp akkurat så mye vann jeg trenger.
  9. Krølltang/rettetang. Jeg klarer meg med bare en vanlig føhn som jeg bruker om vinteren. Om sommeren hvis håret er kort nok kan jeg la det lufttørke.
  10. Balsam. Jeg bruker ikke lengre balsam. Som "skyllemiddel" for håret bruker jeg avogtil eddik hvis jeg føler behovet. Ellers så klarer jeg meg stort sett uten.
  11. Hårmousse/hårgele. Jeg klarer meg uten. 
  12. Hårspray. Liker ikke at håret blir stivt og urørlig og sitter som limt til hodet. Derfor finner du ikke dette produktet på badehyllen min.
  13. Rouge/pudder/foundation. For øyeblikket er jeg fullstendig sminkefri, etter at jeg kastet all sminken min for den var i høyeste grad utgått på dato. Har imidlertid tenkt å kjøpe øyeskygge, mascara og fuktighetskrem. Men kommer til å styre unna rouge, pudder og foundation.
  14. Neglelakk. Har ikke lyst å smøre formaldehyd på neglene mine....
  15. Leppestift/leppepomade. Mesteparten av leppestiften spiser man faktisk opp. Og det frister ikke.
  16. Hårfjerningskremer. Bruker barberhøvel og såpe eller barbermaskin. Vil ikke bruke kjemikalier for å fjerne hår på kroppen. 
  17. Flytende dusjsåpe. Jeg bruker en vegetabilsk såpe(stykke) som er bra både for meg og miljøet. Har planer om å lage min egen miljøvennlige såpe snart.
  18. Selvbruningskrem. Fullstendig unødvendig, spør du meg. Jeg bruker den naturlige solen og hvis den ikke er tilstede går jeg heller for fargen "naturlig blek".....
  19. Våtservietter. Jeg bruker ingen typer våtservietter. Ikke for å fjerne sminke og heller ikke for å "vaske" hendene når jeg er ute. Er jeg ute og har behov for å vaske hendene går jeg på et offentlig toalett. Den gang jeg hadde småbarn brukte jeg heller ikke våtservietter ved bleieskift. Jeg brukte vaskeklut, vann og såpe.
  20. Bomullsdotter. Jeg foretrekker å bruke en vaskeklut til de ting man vanligvis ville bruke en bomullsdott. 
  21. Tørketrommel. Den gikk samme veien som mikrobølgeovnen og oppvaskemaskinen for 6 år siden. Har i grunnen ikke savnet den i det hele tatt.
  22. Skyllemiddel for klær. Bruker eddik og er fornøyd med det.
  23. Flekkfjerningsmidler for klær. Jeg innrømmer at de er praktiske, men supergiftige og derfor bruker jeg det heller ikke.
  24. Avløpsåpner. Bruker natron/eddik og kokende vann. Funker som bare det!
  25. Engangs "støvtørkere" eller moppesystem. Jeg bruker støvsugeren (uten papir støvsugerposer) eller jeg vasker gulvet på "gamlemåten". Ingen engangskluter her i gården. 
  26. Eggekoker. Egg koker jeg i en kjele på komfyren. 
  27. Vaffeljern. Enda en ting som sammen med eggekokeren ikke kan brukes til noe annet enn akkurat det det er designet for. At jeg ikke har vaffeljern eller eggekoker gjør at jeg har bedre plass i kjøkkenskapene mine.
  28. Plastposer/fryseposer til brød. Det er vel ca 6 mnd siden jeg sluttet å kjøpe det. Nå bruker jeg en stor plastboks til å oppbevare brødet i. Jeg baker stort sett nesten hver dag så jeg oppbevarer ikke brød i fryseren.
  29. Aluminiumsfolie. Det er en hel evighet siden jeg sist hadde aluminiumsfolie i huset og jeg har ingen planer om å kjøpe det igjen heller.
  30. Plastfolie. Også dette er et produkt jeg ikke har i huset. Skjønner egentlig ikke vitsen med det...
  31. Engangs isterningsposer. Bruker en vanlig isterningsboks i plast som kan brukes om igjen og om igjen.
  32. Engangsbestikk/glass/tallerkener. Bruker ingen av delene. 
  33. Engangsgrill. Jeg griller ikke utenfor hjemmet mitt og har derfor ikke behov for engangsgrill.
  34. Bakepapir. Kan ikke huske sist jeg hadde en rull bakepapir i huset. Smører heller bakeplatene/formene med smør og strør over semulegryn.
  35. Muffinsformer i papir. Jeg baker muffins, ikke cup cakes! Og jeg bruker former i silikon - ikke engangsformer i papir så de kan brukes om igjen istedet for å måtte kastes etter bruk. 
  36. Diamanter. Utenom at jeg ikke har hatt råd til å kjøpe diamanter så har jeg ikke lyst å gå med smykker hvor mennesker har måttet risikere liv og lemmer for å hente smykkestenene opp fra gruvene.
  37. Møbler laget av tropiske treslag.
  38. Universalsprayer til å vaske med. Jeg bruker oppvaskmiddel og/eller eddik for å vaske flater som man ellers ville brukt en universalspray. (Vinduer, speil, kjøkkenbenk etc.)
  39. Butikkjøpt sølvpussemiddel/kobberpussemiddel. Har gått over til miljøvennlige alternativer. 
  40. "Engangs" stålull. Jeg bruker en stålskrubb som kan gjenbrukes.
  41. Antibakterielle produkter enten det nå er såper eller treningsklær så styrer jeg unna hvis produktet er antibakterielt. 
  42. Kredittkort. De eneste som tjener på at folk har og bruker kredittkortene sine er kortselskapene. Jeg har ikke lyst å hjelpe til med at kortselskapene skal tjene seg enda rikere. Derfor klippet jeg kortet mitt i stykker for ca to år siden.
  43. Bonuskort på kaffe hos en eller annen kjede hvor man kjøper kaffe "to go". Jeg lager kaffe hjemme hos meg selv og sparer en formue på det. I tillegg sparer jeg miljøet og meg selv for en haug med brukte, giftige pappkrus.
  44. Kabel-tv. Vi har ikke bruk for en hel drøss med kanaler så vi sa opp abonnementet for ca 6 mnd siden.
  45. Bluser/topper/t-skjorter/sokker i syntetiske materialer. Jeg foretrekker klær i naturlige materialer.
  46. Papiraviser. Jeg leser aviser på nett og andre nyheter får jeg gjennom tv. Det er etter min mening helt unødvendig med papirutgaven av aviser.
  47. Ukeblader. Det er vel ca 2 år siden forrige gang jeg kjøpte et ukeblad av noe som helst slag. Har aldri vært noen storforbruker av ukeblader, men nå er det altså helt stopp.Det jeg trenger som jeg eventuelt hadde funnet i et ukeblad kan jeg finne gratis på nettet.
  48. Gummistrikk. Jeg hverken kjøper eller bruker gummistrikk. Har jeg behov for å holde noe sammen så knytter jeg en bomullstråd rundt isteden.  Merkelig nok så kommer det heller ikke noe inn i huset som har gummistrikk rundt seg. Vet ikke hvorfor...
  49. Luftrensere i form av sprayer eller ting man putter i stikkontakten og som liksom skal friske opp luften hjemme. Men som i stedet fyller luften med farlige kjemikalier. Har man behov for oppfriskning av inneluften er det beste rådet å åpne vinduet.
  50. Duftlys. Duften disse lysene sprer er for meg syntetisk og kvalmende og de er som luftrenserne full i farlige kjemikalier. 

Dett var dett! Jeg trodde det skulle bli mye verre enn det faktisk var. Da jeg kom til 50 ting kunne jeg til og med ha fortsatt, men jeg fant ut at jeg skulle stoppe der. Jeg kan heller fortsette på listen en annen gang og se om jeg eventuelt klarer å strekke den til å inneholde 100 ting.