mandag 16. juni 2014

Hvor mange jordkloder trenger du?

"Image courtesy of ponsulak / FreeDigitalPhotos.net".



Hvis alle folk levde på samme måten som deg, hvor mange jordkloder hadde vi hatt bruk for? Dette spørsmålet kan du få svar på om du tar quiz'en som fins på siden til Ecological Footprint.

Jeg tok quiz'en og tross at jeg kom relativt bra ut så ville vi trengt 1.30 jordkloder hvis alle hadde samme livsstil som meg. (Andre jeg har hørt om fikk resultater helt opp til 5,84....) Det irriterte meg likevel litt at jeg ikke scoret bedre. Jeg hadde selvsagt lyst å ikke ha bruk for noe mer enn den ene jordkloden vi allerede har. Må innrømme at "konkurranseinstinktet" mitt våknet så jeg skal i tiden fremover prøve å gjøre enda litt mer for miljøet.

Jeg resirkulerer, bor i et lite hus, spiser for det meste som en vegetarianer, passer på å slå av lyset når jeg går ut av et rom, bruker sparepærer og tar heller på meg en ekstra jakke om vinteren i stedet for å skru opp varmen. Jeg tar korte dusjer, har "sparetoalett", doble vinduer og energisparende hvitevarer. Jeg har ikke mikrobølgeovn og jeg vasker opp for hånd. Og jeg bruker klærne mine til de er utslitt. Men min store synd er nok å reise med fly. Jeg reiser ikke mye eller ofte, men det holder jo med èn utenlandstur og så har du ødelagt all "goodwill" du har opparbeidet deg ved å leve ganske miljøvennlig gjennom hele året.

For å prøve å nærme meg at det holder med den jordkloden vi har nå hvis alle levde som meg så har jeg tenkt å bli flinkere å dyrke mine egne grønnsaker. Hvert år har jeg store planer om at dette året skal jeg lage en stor grønnsakshage, men det kommer alltid noe i veien sånn at jeg ikke får begynt på det i tide - for meg kommer våren som julekvelden på kjerringa og dermed har det blitt litt så som så. Heller ikke i år har jeg fått kommet i gang i tide, men jeg håper at jeg kan få plantet noe sånn at jeg ihvertfall kan få en bitteliten avling i år. Litt er da bedre enn ingenting. Men om jeg ikke har så stor grønnsakshage så har jeg frukttrær hvor jeg utnytter potensialet til fulle og det bør da telle litt, vel?

Etterisolering er også noe som står på programmet i løpet av de nærmeste to årene. Da vil jeg antakelig få en litt bedre score... Tidsstyring på temperaturen i huset kan nok også hjelpe. (Og kanskje en enda varmere genser til vinteren igjen?)

Her finner du tips til hvordan du kan redusere ditt fotavtrykk.

Ta testen her.

Jeg anbefaler alle å ta testen. Selv om den ikke kan ta hensyn til alle individuelle forskjeller så gir den en god pekepinn på hvor skoen trykker når det gjelder hvor flink (eller dårlig) vi er på miljøbiten....