tirsdag 17. juni 2014

Minimalistiske og miljøvennlige souvenirer

Hvilke souvenirer skal man ta med seg hjem fra ferie? Vel, det er jo egentlig opp til hver enkelt, men i tråd med temaene til denne bloggen så bør man tenke seg nøye om før man kjøper noe som skal få æren av å bli med hjem.

Ikke kjøp de vanlige masseproduserte souvenirene. Det er jo ingen vits i å kjøpe noe som bare ender opp med å øke "rotet" man holder på med å bekjempe hjemme.  Styr altså unna nøkkelringer, kortstokker, plastdukker kledd opp som flamencodansere samt andre usmakelige og skrikende souvenirer.

Etter min mening bør det være av en viss kvalitet slik at det ikke går i stykker med det første. I tillegg til å ha investert pengene dine lurt, vil du også kunne glede deg over å bruke - eller nyte synet av - souveniren i lang tid etter at ferien er over.

Brukskunst laget av lokale kunstnere syns jeg er greit å ta med meg hjem. Såfremt du kjøper noe du vet du har bruk for hjemme og som du kanskje kan ha daglig glede av å bruke. Hva med et kjøkkenredskap i tre? Dette kan du bruke og ha glede av i mange år. En krukke til å oppbevare kaffe eller te? Kanskje en fin skje til å ha i sukkerskålen? Eller en flott kopp til å drikke morgenkaffen eller -teen av?

Klær kan være greit å kjøpe hvis det er noe du kan bruke også når du har kommet hjem igjen. Men ikke kjøp billige t-skjorter i dårlig kvalitet som gjerne ender opp med å krympe allerede i første vask etter at du har kommet hjem.

Krydder er også en fin ting å kjøpe. Men kjøp et krydder som du er rimelig sikker på at du kommer til å bruke. Det er jo ingen vits i å kjøpe noe som kommer til å stå urørt i krydderhyllen til det går ut på dato.

Te eller kaffe. Er du kaffe- eller tedrikker kan det være en god idè å kjøpe med deg disse tingene. Nå snakker jeg om kvalitetskaffe eller -te i løsvekt. Så kan du kose deg og mimre hjemme hver gang du lager deg noe varmt å drikke. Ellers er jo eplete fra Tyrkia noe jeg har hørt at "alle" som reiser dit tar med seg hjem igjen. Dette er helt greit hvis du tror du kommer til å drikke den også etter at ferien er over.

Honning. Det spørs helt hvor du reiser, men en del steder har fantastisk honning og hvis den ikke selges i glassemballasje, men i type "hermetikkbokser" så er den relativt enkel å transportere hjem uten at du trenger å være redd for at glasset sprekker i kofferten på veien hjem.

Andre matvarer som er typisk for landet du besøker som man har lov å ta med seg hjem og som ikke risikerer å bli ødelagt/gå ut på dato på veien hjem.... Jeg kjøpte en gang et stykke fersk ost som jeg la i kofferten. Flyselskapet somlet bort kofferten på veien hjem og da den kom til rette igjen 5 dager senere angret jeg på at jeg hadde kjøpt ost.

Kokebøker med lokale oppskrifter. Dette kan være en grei ting å ta med seg hjem hvis du liker å lage mat og syns det er gøy å prøve ut eksotiske oppskrifter. Da vil du bli minnet på ferien din hver gang du lager en oppskrift fra akkurat den kokeboken.

Kanskje du finner såper eller andre toalettsaker som er laget lokalt og med miljø- og hudvennlige ingredienser. En ypperlig ting å ta med seg hjem hvis du er sikker på at du kommer til å bruke det og ikke bare la det stå til pynt på badehyllen.

"Alt" i skinnvarer....

Et par kvalitetssko eller -støvletter laget lokalt.

En kvalitetsveske - som slett ikke trenger være signert av ett av de store motehusene, tvert i mot. Du gjør antakelig et større varp om du styrer unna de store gigantene og heller går for en "navnløs" veske laget av en lokal kunstner.

En lommebok i skinn. Også her ville jeg sett etter godt håndverk istedet for å la seg blende av kjente navn. Jeg har selv kjøpt en lommebok i skinn for 6 år siden da jeg var i utlandet. Det er en klassisk lommebok og jeg brukte litt tid på å bestemme meg slik at jeg fant den lommeboken jeg anså ville være mest praktisk for meg. Og det har bokstavelig talt betalt seg. Lommeboken er faktisk like fin selv etter daglig bruk i 6 år. Den har beholdt fargen på skinnet, den er myk og fin og der har ikke gått opp i sømmene. Den har faktisk ingen slitasjemerker i det hele tatt. Jeg regner med at den kommer til å holde seg like fin i mange, mange år ennå. Og skulle den gå opp i en søm så har jeg tenkt å ta den med til en skomaker og høre om han kan reparere den for meg. Denne lommeboken er nok noe av det beste kjøpet jeg har gjort på lenge.

Jeg anbefaler ikke å kjøpe ekte smykker eller diamanter. Hverken i utlandet eller hjemme. Dette fordi det ofte ligger en ganske stygg historie bak disse industriene. F.eks er gullgraving og gruvedrift hovedårsaken til avskoging av regnskogen i Guyana. Andre stikkord i denne forbindelse er  forurensning,  farlige arbeidsforhold, barnearbeid, grove brudd på menneskerettighetene samt finansiering av krig og konflikter. Disse tingene gjør at jeg mister lysten på å kjøpe smykker av edle metaller og diamanter. Hvis man absolutt må ha et ekte smykke foreslår jeg å vente til man kommer hjem igjen og heller få laget et av gammelt gull eller sølv. Dette er noe de aller fleste har liggende i smykkeskrinet hjemme. Og har du ikke selv så finnes det i de fleste tilfeller foreldre eller besteforeldre som har noe liggende.

Smykker man imidlertid kan kjøpe når man er ute på tur er slike som er laget av glass eller i tre.

Det fins nok en uendelig lang liste av hva man kan ta med seg hjem av miljøvennlige og minimalistiske souvenirer. Og det er helt opp til den enkelte reisende hva man vil kjøpe, men for meg er det viktigste at jeg kjøper en ting jeg er helt sikker på at jeg kommer til å gjøre bruk av når jeg kommer hjem.

Et lite tips til slutt. Man kan godt tenke seg om noen dager før man kjøper souveniren man hadde tenkt. For disse souvenirene er nemlig ikke ting som forsvinner om du ikke bestemmer deg på sekundet for å kjøpe dem. Det er ingen "special price just for you, madame" så man tjener faktisk på å gå i tenkeboksen en stund slik at man er helt sikker på at dette er noe man virkelig vil ha. Og slutter man å kaste bort penger på en hel masse souvenirskrap så har man faktisk råd til å kjøpe seg noe av god kvalitet som man kan ha nytte og glede av lenge.

Her under kan du forresten se hva man ofte syns om souvenirene etter at man har kommet hjem fra ferie...


Denne er funnet her: http://heltnormalt.no/truthfacts/2014/06/03