torsdag 12. juni 2014

Tube-tips

Det påstås at ca 30 % av innholdet i en tube blir kastet fordi man ikke klarer å få det ut av tuben. Enten den nå inneholder tannkrem eller kaviar. Eller fuktighetskrem. Når det gjelder fuktighetskrem så er det både praktisk og hygienisk å kjøpe dette på tube siden man ikke forurenser produktet ved å putte fingrene oppi slik man gjør ved bruk av en krukke. Da tilfører man nemlig bakterier til kremen som så formerer seg med lynets hastighet. Slik sett foretrekker jeg en tube. Det er bare det problemet at omtrent en tredjedel av produktet aldri blir brukt for man får det altså ikke ut av tuben..

Noe av feilen man gjør er at man klemmer ikke systematisk fra bunnen av tuben, men skviser bare litt her og litt der og da vet vi alle hvordan f.eks tannkremtuben ser ut til slutt.

Da jeg vokste opp (for ganske mange år siden) kom det ikke på tale å kaste tuben før man var mer enn hundre prosent sikker på at den var fullstendig tom. Selv om det ikke var så enkelt siden alle tubene var av typen metall som ble "krøllete" eller det gikk hull på den - hvis den da ikke rett og slett knakk - om man styrte for mye med å få ut siste resten av tannkremen eller majonesen. Og da endte det altså med at tannkremen tøt ut både her og der på tuben. Likevel var det ikke snakk om å gi opp. Det man hadde betalt for skulle man ha ut av tuben. Koste hva det koste ville.

Jeg mener å huske at det etterhvert kom på markedet diverse redskap for å kunne gjøre det lettere å få alt ut av tubene. En slags T-nøkkel som gjorde at man fikk skvist sammen tuben samtidig som man rullet den sammen rundt nøkkelen. Og slik oppdaget man at man hadde ganske mye igjen i tuben selv da man trodde den egentlig var helt tom.

Hvis man ikke hadde en slik nøkkel for hånden så tok man tak i toppen og bunnen av tuben, la den mot kanten av et bord og dro den så fra bunn til topp slik at den ble trykket sammen og dermed samlet all tannkremen seg i toppen av tuben der den "skulle" være slik at man ikke hadde noen problemer med å få skvist ut siste resten av tuben.

En annen metode er selvsagt å klippe opp tuben i bunnen, men da får man problemet at om det er 30 % igjen av innholdet så bruker man ikke opp alt på en gang og dermed risikerer man at produktet tørker ut. Man kan selvsagt legge tuben i en plastpose, men hvem gjør egentlig det?

Jeg har forresten også hørt at man kan bruke baksiden av en kniv og så "skrape" den nedover tuben fra bunn til topp mens tuben ligger flatt på et bord. Har aldri prøvd det selv, men metoden høres virksom ut.

Det er stort sett bare tannkrem jeg kjøper på tube, men jeg har bestemt meg for at jeg skal gå tilbake til gamle kunster slik at jeg heretter ikke skal kaste en eneste tube uten at jeg har forsikret meg om at den er fullstendig tom. Det er mye bedre både for miljøet og lommeboken enn å kaste 30 % av noe jeg har betalt 100 % for...

Et lite PS. kan være på sin plass her. Det er jo ikke særlig miljøvennlig med plasttuber i det hele tatt, men siden f.eks tannkrem i 99,99 % av tilfellene kommer i plasttube så kan det jo være greit å iallefall få brukt opp alt innholdet. Så slipper man å kjøpe ny tube så ofte... Det er da ihvertfall litt "miljøvennlig".