fredag 20. juni 2014

33 tips for å unngå plast i hverdagen

Etter å ha lest en del om alle farene og problemene med plast har jeg plutselig blitt veldig klar over hvor stor del av livene våre som er oversvømt av plast og hvor vanskelig det er å unngå. Plast dukker nemlig opp på alle tenkelige og utenkelige steder og i alle slags former. Har du noengang tenkt på at når du putter en tyggegummi i munnen så er det plast du tygger på? Jeg kjøper så å si aldri tyggegummi - jeg tror det må være minst 5 år siden forrige gang - men etter å ha lest dette så har jeg nok kjøpt min siste tyggegummi.

Jeg vet at det sannsynligvis i dagens moderne samfunn er umulig å bli hundre prosent plastfri, men jeg tenkte jeg skulle prøve å rydde ut så mye plast som mulig fra livet mitt. Som en begynnelse har jeg satt opp en liten liste med ting jeg skal prøve å bli bedre på.

Image courtesy of Rawich / FreeDigitalPhotos.net

  1. Jeg begynner med ett av de kjente tipsene: Ta med gjenbruksposer når du handler. Man kan enten kjøpe disse på supermarkedet eller kanskje via nettbutikker eller man kan lage dem selv enten av stoff eller f.eks av brukte hundetørrfôr-poser eller andre stødige plastemballasjer. Glemmer man posen hjemme når man skal handle kan man jo spørre om butikken har pappkartonger til overs?
  2. Lage sitt eget vaskepulver. Det fins en mengde oppskrifter på nettet. Hvis dette ikke er noe alternativ for deg er det i allefall bedre å kjøpe vanlig vaskemiddel i pulverform i pappemballasje i stedet for flytende vaskemiddel i plastflaske. Eller kanskje man kan prøve ut vaskenøtter? Men da fra produsenter som ikke bruker plast som emballasje.
  3. Slutte å kjøpe oppvaskmiddel på plastflaske. Teste ut natron/bikarbonat som oppvaskmiddel. Jeg leste et tips om det et sted på nettet og nå har jeg prøvd det 1 gang. Oppvasken var ikke særlig skitten så jeg vet ikke om jeg kan dra noen endelig konklusjon allerede nå, men etter det jeg kan se så virket det faktisk veldig bra. Natron er et veldig bra middel for å løse opp f.eks fastbrente matrester og det fjerner dårlig lukt og det er jo et ekstra pluss. Skal fortsette å teste det ut. Det eneste jeg vet er at det tørker ut hendene mine så jeg tror jeg må kjøpe gummihansker.
  4. Ikke vaske opp med oppvaskbørste i plast eller (plast)svamp. Man kan selvsagt bruke ekte svampprodukter, men de er forsåvidt ganske dyre. Til oppvask kan man bruke (selvstrikkete) oppvaskkluter i bomull. 
  5. Ikke bruk mikrofiberkluter til rengjøring da disse inneholder plast. Hva er galt med en vanlig bomullsklut eller en fille fra f.eks en gammel oppklippet t-skjorte?
  6. Ikke kjøpe vann på flaske. Ta med egen glassflaske. Jeg har foreløpig ikke noen slik flaske, men jeg har tenkt å bruke en tom brusflaske og så prøve å fikse en kork som passer. Eventuelt se om det fins noen flasker med brus eller annen leskedrikk som har skrukork, så kan jeg jo kjøpe en og gjenbruke den.
  7. Som nevnt i begynnelsen av innlegget: ikke kjøpe tyggegummi. Jeg vet at det finnes noen få produsenter i utlandet som lager tyggegummi av naturlig harpiks, disse kan man antakelig kjøpe på nettet, men er ikke å få tak i over disk i Norge.
  8. Si neitakk til sugerør i drikke som kjøpes ute. Jeg kjøper aldri sugerør til hjemmebruk så der har jeg ikke noe problem. Jeg må bare huske på å gi beskjed de få gangene jeg kjøper drikke når jeg er på farten. For de som er interessert så finnes det faktisk sugerør i glass som man kan kjøpe på nettet.
  9. Bytte kjøkkenredskap i plast til stål eller treredskaper. Der det ikke er mulig (f.eks slikkepotter...) kan man bruke silikon som er et sikrere valg så lenge silikonen ikke er av den billige typen som er tilsatt såkalte "fillers". Dette kan du sjekke ved å vri og vrenge på silikonen. Hvis den får hvite merker er det av den billige typen og man bør styre unna. Den såkalte sikre silikonen vil ikke få merker av noe som helst slag.
  10. Kjøpe f.eks kjøkkenkniver hvor hele kniven er i stål eller med ordentlig treskaft.
  11. Styre unna produkter som har unødig plastinnpakning. F.eks tilbudsprodukter (3 brusflasker som er teipet sammen og deretter pakket i plast for at det skal være "enklere" for oss å plukke det med oss i farten).Eller smøreoster som er pakket inn i porsjoner som passer til èn brødskive. Eller hva med enkeltporsjoner av smør eller syltetøy (når man er på ferie...)? Skulle bare ønske man fant toalettpapir uten all plastinnpakningen.
  12. Lage hjemmelaget yoghurt (uten bruk av yoghurtmaskin). Jeg spiser en del yoghurt og det vil si at jeg kaster en ganske stor mengde plastbegre. Det skal gå an å lage sin egen yoghurt i et stort syltetøyglass så det tror jeg at jeg skal prøve. 
  13. Lage tomatsaus av ferske tomater eller kjøpe tomatsaus på flaske istedet for i hermetikkboks (med plastfilm på innsiden). 
  14. Kjøpe tørkede bønner til bruk i matlagingen istedet for hermetiske (med plastfilmen på innsiden som inneholder BPA).
  15. Kjøpe iskrem i kjeks istedet for i plastkopp fra en "betjent" isdisk når man er ute. Også styre unna litersboksene med is fra supermarkedet.
  16. Bake brød hjemme eller kjøpe brød som ikke kommer i plastpose.
  17. Unngå å bruke unødige plastposer til diverse produkter som man plukker selv på supermarkedet. F.eks kan man kjøpe bananer eller meloner uten å måtte legge det i en plastpose. Man trenger heller ikke ekstra plastpose til blomkål, kålrabi eller hodekål. Det er imidlertid litt verre å kjøpe ett kg epler uten å bruke pose... 
  18. For å oppbevare restemat i kjøleskapet kan man bruke en skål eller lignende og så bruke en tallerken som lokk. Det holder ikke maten frisk i evigheter, men så bør man heller ikke la maten stå i evigheter i kjøleskapet. Kanskje det faktisk er lettere å se at man har noe i kjøleskapet som bør spises raskt når det er lagret slik istedet for de vanlige Tupperwareboksene som bare forsvinner innerst i skapet og først kommer til overflaten mange uker senere. Med plastlokk som buler og mat som har "hår" på seg..... 
  19. Bruke glass til frysing så langt det er mulig. Dette går selvsagt ikke når man skal fryse brød, men for øyeblikket fryser jeg ikke ned brød. Jeg baker nytt nesten hver dag. Fryser man noe "flytende" i glassene (syltetøy f.eks) må man passe på å ikke fylle glasset helt fullt da innholdet "utvider" seg når det fryser og da kan glasset sprekke. 
  20. Oppbevare brød i f.eks en linpose som så legges i en lufttett boks i f.eks stål eller aluminium.
  21. Bruke glass eller porselen når man skal varme noe i mikroen. 
  22. Unngå stekepanner, kasseroller etc med "teflonbelegg".
  23. Unngå billige stekebrett (slike du kjøper selv, ikke de som følger med komfyren). Det man i allefall bør unngå er å skjære direkte i disse for da kan det lekke ut mye rart...
  24. Bruke skjærebrett i tre. Disse er faktisk mye bedre enn de i plast på mange måter. De er mer hygieniske for treet absorberer og "uskadeliggjør" bakterier, men på et plastbrett blir de liggende utenpå til de blir vasket bort. 
  25. Bytte ut plastprodukter som man ofte bruker når man spiser ute i hagen om sommeren. Salatbestikk i plast anyone? Bruk tre, stål eller glass der det er mulig. 
  26. Kjøpe klær i naturmaterialer. Styr unna alt syntetisk, det inneholder plast på en eller annen måte. (Nylon, polyester, elastan etc, alt er plast...) Det eneste jeg kan "forsvare" er kjøp av paraply, regnklær og gummistøvler...
  27. Strikke og hekle (eller sy) med garn og tråd som er i naturmaterialer. Styr unna syntetiske fibre.
  28. Ikke kjøp glidelås i plast om du skal sy nytt plagg eller bare reparere en gammel glidelås. Kjøp metall.
  29. Kjøpe knapper i tre når man syr eller strikker plagg som har behov for dette.
  30. Bruk strikkepinner og heklenåler av bambus. Selvsagt, hvis du har en hel skuffe full av strikkepinner i plast så går du ikke ut og kjøper nye når du skal strikke eller hekle, men mangler du en str. på strikkepinnene så kan du jo kjøpe de nye i bambus istedet for plast.
  31. Kjøpe toalettsete i tre. Ja, i tre og ikke i plast som er farget så det ser ut som tre. 
  32. Bytte ut plast dusjforheng med et dusjforheng som ikke er i plast. Eller dusjvegger som ikke inneholder plast. Det siste vet jeg ikke om er mulig i det hele tatt... Tror det må sjekkes ut.
  33. Kjøpe "skjønnhetsprodukter" i metallbeholdere eller glassflasker. Unngå så langt mulig å kjøpe det som kommer i plastbeholdere. Eller man kan lage sin egen såpe, shampo, fuktighetskrem osv.
Nå har jeg egentlig kommet så godt i gang med denne listen at jeg tror den kunne blitt uendelig lang. Jeg stopper imidlertid her for ikke å forvirre meg selv og eventuelle andre som måtte lese dette. Skal heller lage en fortsettelse en annen gang. Og jeg må jo si at hvis jeg klarer å gjennomføre disse første 33 punktene så har jeg kommet et stykke på vei til en mer plastfri hverdag.