fredag 27. juni 2014

Har politikerne endelig våknet?

Vil bare tipse om en artikkel i Dagbladet 26. juni som omtaler Audun Lysbakkens forslag om et forbud mot de farligste giftstoffene i forbrukerprodukter. Det foreslås også at produkter som inneholder giftstoffer må ha en ingrediensliste som opplyser om dette. I dag er det kun påbudt med en slik ingrediensliste for mat og kosmetikk. Men det er da like farlig om du kjøper klær som er innsmurt i giftstoffer? Eller hva med en matboks i plast som lekker gift? Syns du det er greit at lekene til barna dine kanskje er fulle i giftstoffer uten at du har mulighet for å sjekke det?

Syns du det er greit at barna dine blir diagnostisert med ADHD eller diabetes eller kanskje kreft fordi de har blitt eksponert for miljøgifter gjennom klær, leker, møbler, madrasser etc etc ? Og for hver gang du driver og vasker huset ditt etter alle kunstens regler for at det skal være rent nok for barnet ditt så bidrar du ufrivillig til at dere alle sammen har større sjanse for å få livstruende sykdommer.

Uten å overdrive så tror jeg vi kan si at disse miljøgiftene finnes overalt i samfunnet vårt og at man må være veldig bevisst på å prøve og unngå dem. Jeg har kastet overbord en god del hverdagsprodukter som jeg forsøker å finne miljøvennlige erstatninger for. Blant annet har nesten alt av plastprodukter på kjøkkenet blitt erstattet med glass eller stål. Jeg har ikke gått ut og kjøpt nytt, men har gitt nytt liv til gamle ting som ikke har vært i bruk på en stund. Rengjøringsproduktene er byttet ut med natron, eddik og sitron. Jeg lager mitt eget miljøvennlige vaskepulver og når det gjelder toalettsaker har jeg kvittet meg med nesten alt og sitter stort sett igjen med en vegetabilsk såpe til å vaske meg med fra topp til tå. Bodylotion er byttet ut med naturlig mandelolje og ansiktssminken er kastet i søppelet. Jeg er langt fra i mål, men jeg er på vei mot et mindre giftig liv... (Håper jeg!)

Jeg oppfordrer alle til å ta seg en tur på nettet og lære seg litt om de forskjellige miljøgiftene vi omgir oss med til daglig. Du vil bli skremt! Og alt dette bare på grunn av at det fins mektige krefter der ute som tjener penger på disse tingene og som stikker kjepper i hjulene slik at du og jeg ikke skal få vite hva vi omgir oss med!

Steder du kan finne miljøgifter:

  1. Mat
  2. Kosmetikk
  3. Leker
  4. Klær
  5. Elektronikk
  6. Byggevarer
  7. Rengjøringsmidler
  8. Mat
  9. Medisiner
  10. Plastprodukter
  11. Smykker
  12. Kassalapper (Bisfenol A)
Her kan du lese om hvilke farlige stoffer som fins i plastprodukter.

Grønn hverdag har en mengde gode artikler om farlige stoffer i forbrukerprodukter