torsdag 5. juni 2014

Nye sko?

"Image courtesy of Iamnee / FreeDigitalPhotos.net".


Nå når det snart er sommer kan det være fristende å gå til innkjøp av et par nye sko. Det er jo alltid så mye lekkert i butikkene på denne tiden....  Men har vi (jeg) egentlig bruk for ett par nye sko? Hvor går grensen mellom ønske og (reellt) behov for noe nytt?

Jeg har ikke så mange par med sko. Det er faktisk samboeren som har mest sko her i huset. Men fordi om jeg ikke har mange par med sko så kan jeg jo likevel ha nok sko, eller? Jeg tror jeg blir nødt å ta en opptelling for å verifisere om jeg har et reellt behov eller ei.

Nå om våren/sommeren har jeg et par tennis-sko i tillegg til at jeg har et par mokkasiner og ett par pumps. De to sistnevnte trenger begge en omgang hos skomakeren før de kan taes i bruk igjen. Pumpsene må få ny såle på hælen og mokkasinene må syes for der gikk sømmen opp nesten før jeg fikk tatt dem i bruk. Sistnevnte har faktsk blitt liggende i ca 3 år uten at jeg har reparert dem, men nå tror jeg tiden er inne til å gjøre akkurat det. Enten det eller så må de kastes for nå er jeg faktisk lei av å ha dem liggende ubrukelige i bunnen av skoskapet. Men siden jeg nå har bestemt meg for å gå for den miljøvennlige måten å gjøre tingene på så betyr det altså at jeg må ta meg en tur til skomakeren ganske snart.

Det er dessverre ikke så mange skomakere igjen rundtomkring i verden. Og det er nok antakelig fordi det lages såpass mange billige sko som det ikke lønner seg å reparere. Men det vil til gjengjeld si at man ender opp med å kjøpe flere par sko som etter kort tids bruk ender opp på søppeldyngen. Er det ikke bedre at man heller kjøper færre sko av bedre kvalitet? Man får selvsagt ikke den "luksus" det er å ha ett par sko til hvert antrekk, men har man egentlig behov for det? Jeg mener det er fullt mulig å klare seg med lite, men det er jo ikke sikkert at alle er enig med meg i det...

Dagens øko-tips: Reparere ødelagte sko istedet for å kjøpe nye.