lørdag 3. mai 2014

Valgets kval

Noe som har økt de senere år er problemene med å ta valg. Og det er rett og slett fordi det finnes så utrolig mye å velge mellom. Skal jeg kjøpe lys eller mørk sjokolade? Med 60, 70, 80 eller 90 % kakaoinnhold? Med eller uten nøtter? Eller rosiner? Eller hva med mandler? Eller chili? Hva med marsipan da? Eller karamell? Eller kaffe? Likør? Kirsebærfyll? Bringebær? Nougat eller toffee? Kanskje jeg skulle prøve hvit sjokolade? Eller skal jeg kjøpe noe salt snacks istedet? Popcorn? Potetgull?? Saltstenger??! Ostepop????!!! Listen er lang og valgene vanskelige.

Nå er dette et relativt banalt eksempel, men det kan overføres til stort sett alle kjøpssituasjoner i dagens samfunn. Vi har som forbrukere fått altfor mye å velge i. Enten du skal kjøpe ny mobiltelefon, bil, tv, dongeribukse, skjorte, bokreol eller hva det nå måtte være.

Jeg ønsker meg færre valgmuligheter!

Jeg er sikkert i mindretall i dette ønsket mitt, men jeg mener vi har fått altfor mye å velge mellom hvilket gjør det vanskelig for folk å bestemme seg. Og det fører til en del negative følelser. Stress. Følelsen av å gå glipp av noe bedre uansett hvilket produkt man velger. Vi ønsker vel alle å gjøre et godt kjøp, men når man har hundrevis av produkter man må sette opp mot hverandre for å finne det beste kjøpet så ender det ofte med at man føler seg både snytt og usikker. Man går gjerne rundt med en følelse av at man likevel skulle valgt et av de andre produktene man så på tidligere. Hvilket gjør at man, tross at man har kjøpt noe man burde glede seg over, ikke føler seg så helt bra som man burde.

Jeg har med tiden distansert meg helt fra den type tenkning (vet ikke om det er alderen som gjør det.....) og nå er jeg bare interessert i et produkt som kan gjøre akkurat det jeg trenger. Jeg har ikke behov for allverdens ekstra "features" eller et snertent utseende, spesielt ikke hvis det øker prisen med x antall kroner og ikke har noe å si for hvor funksjonelt produktet er. Så jeg kjøper det mest minimalistiske produktet jeg får tak i som passer mine behov. 

Jeg er temmelig lei av produsenter som gir forbrukerne altfor mange valgmuligheter fordi jeg vet - og det gjør sikkert de fleste - at vi får alle disse valgene kun fordi de ønsker å lure oss for mest mulig penger. Og hvorfor i alle dager skal jeg gi mine surt tjente kroner til en grådig produsent av ett eller annet produkt? Bare fordi forfengeligheten min sier at jeg bør ha en rød toaster istedet for en hvit en. Og den røde koster selvsagt det dobbelte av den hvite... Dette syns jeg er lureri fra produsentenes side og dermed nekter jeg å bla opp det den røde koster. Den hvite gjør akkurat samme jobben selv om den har en annen farge..... 

Det jeg egentlig vil frem til er at "det enkleste er ofte det beste". Og slik kommer jeg antakelig til å fortsette fremover. Ved å kjøpe produkter som ikke gjør mer enn det jeg trenger så får jeg en enklere hverdag, jeg slipper å betale for noe jeg ikke trenger og jeg vet med meg selv at jeg har kjøpt det produktet som passer meg best. Dermed slipper jeg også den snikende engstelsen for om jeg muligens har gått glipp av noe. I tillegg vet jeg at jeg har gjort noe godt for miljøet ved å ikke kjøpe noe jeg ikke har bruk for. Og sist, men ikke minst; lommeboken min er strålende fornøyd!