tirsdag 13. mai 2014

Hadet på badet....

Siden jeg har bestemt meg for et mer miljøvennlig liv så er tiden kommet for å ta en gjennomgang av diverse produkter jeg har stående på badet. Aller helst skulle jeg ønske at jeg bare kunne kvitte meg med alt jeg har og så kjøpe nye økologiske og "snille" produkter. Men hvor miljøvennlig hadde det vært, da? Derfor så har jeg allerede begynt min innsats for å bruke opp de tingene jeg har og så kan jeg etterhvert som det er nødvendig med påfyll investere i et grønt produkt.

Noe jeg ikke trenger å kjøpe på en evighet er bodylotion. Jeg har en samboer som er veldig flink til å kjøpe parfyme i presang til meg og ofte kommer det også en bodylotion med på kjøpet. Dessverre, må jeg vel si. For jeg er ikke noe flink å bruke bodylotion så hos meg har det en tendens til å hope seg opp i badehyllen i stedet. (Tror jeg må hinte til samboeren om dette.)

Jeg har også liggende en håndkrem som jeg strever med å bruke opp. Dvs. strengt tatt så er den også en bodylotion som jeg kjøpte i et nødsfall da jeg trengte en håndkrem, men ikke fant noen jeg likte og så valgte jeg altså en bodylotion i stedet. (?!) Men hendene mine ble myke og fine lenge før jeg hadde brukt opp de 75 ml tuben inneholdt og nå har jeg ikke hatt bruk for håndkrem på en hel evighet. Så da står den altså bare og tar opp plass på badet. Men nå har jeg bestemt meg for å bruke den hver eneste dag helt til den er tom. Og den skal ikke erstattes med det første. Da har jeg nemlig alle de andre flaskene med bodylotion som jeg kan bruke som håndkrem når det er nødvendig. Og så må jeg bli flinkere å smøre inn hele meg etter at jeg har dusjet. Jeg har nemlig tre hele store flasker som må brukes opp før de går ut på dato...

Det "verste" er faktisk at jeg også har to nesten hele flasker med mandelolje som jeg for en stund siden kjøpte for å bruke istedet for bodylotion pga at den ikke har noen tilsetningsstoffer og dermed skulle være bedre både for meg og miljøet. Men hva hjelper det hvis jeg ikke får brukt den?

Det er faktisk to år siden jeg begynte å bli flinkere til å lese innholdsdeklarasjonen på de produktene jeg ønsket å kjøpe og jeg har siden den gang prøvd å finne de beste produktene selv om jeg ikke har gått for økologiske produkter. Og jeg har levd i den troen at jeg har lykkes ganske så bra - helt til jeg for to dager siden kastet et blikk på den flytende såpen til samboeren min da jeg stod i dusjen. Og jeg ble ganske forbauset over at det stod "Antibakteriell" på den. Hvordan har det skjedd?! Jeg som skyr antibakterielle produkter som pesten? Hvordan kan jeg ha oversett det? Vel, det er tydelig at her er det menneskelig svikt inne i bildet. Og dessverre så har vi ennå en flaske dusjsåpe av samme merke som venter på å bli brukt. Jeg har bestemt meg for å hjelpe samboeren å bruke den opp. Både fordi jeg ønsker å bli kvitt den så fort som mulig, men også fordi jeg akkurat har tømt mitt eget lager for dusjsåpe. Jeg har brukt såpen èn gang, men må innrømme at siden jeg nå vet at den er antibakteriell så føler jeg nesten at jeg dusjer i gift. Jeg har nok dusjet i gift i mange år tidligere uten å være klar over det og uten å føle "ubehaget" ved å gjøre det, men det er liksom litt annerledes nå når jeg vet hva jeg dusjer med. Vel, får håpe vi klarer å tømme flasken så fort som mulig.

Nå ser jeg at dette innlegget kommer til å bli milelangt hvis jeg skal gå gjennom alle toalettsakene, så jeg tror det er bedre å avslutte her og heller komme tilbake til saken i morgen eller en annen dag. I mellomtiden fortsetter jeg å smøre tjukt på med bodylotion!