torsdag 29. mai 2014

Sommerdrikke

Nå når det går mot sommer har jeg bestemt meg for at jeg skal lage mine egne leskedrikker fra bunnen av. Jeg er veldig glad i iste, men jeg vet jo at den inneholder mer enn akkurat te. Det er blant annet ganske så mye sukker i den og tar jeg ikke helt feil (har nemlig ikke tilgjengelig innholdsdeklarasjonen på kjøpe-teen) så har den nok noen e-stoffer og forskjellige mer eller mindre nødvendige tilsetningsstoffer.

Når jeg tenker over det så blir jeg nesten litt flau over at tanken om å lage teen selv hjemme på kjøkkenet ikke har slått meg tidligere. Det er jo ikke verre enn å lage en kopp rykende varm te. Eneste forskjellen er jo bare at man avkjøler teen før man drikker den. Hvorfor har jeg da ikke kommet på den brilliante idèen tidligere? Jeg må nok dessverre si at det antakelig er fordi vi som forbrukere blir litt dumme fordi det er så mye enklere (tror vi) å bare plukke med oss produktene fra butikkhyllen når vi likevel er ute og handler og så tenker vi faktisk ikke over at vi betaler for et produkt som det i de fleste tilfeller både er bedre og enklere å lage hjemme. Dette gjelder i alle fall for slike enkle ting som den nevnte isteen.

Noen produsenter av iste gir oss til og med valget om vi vil kjøpe den ferdigblandet på flaske eller om vi vil kjøpe instant pulver til å blande med vann hjemme hos oss selv. Sistnevnte vil koste oss ca 10-15 kroner for èn liter drikke. Hvis vi så tenker oss at vi istedet bruker en eller to teposer - eller aller helst en teskje eller to av te i løsvekt og lar det trekke i en liter vann, tilsetter sukker og sitron etter smak; hva kan prisen på denne drikken bli, mon tro? Jeg tror vi - uten en gang å sette opp et regnestykke - kommer frem til at sistnevnte fremgangsmåte blir den absolutt billigste. Og den sunneste!

Dessuten vil jeg påstå at man har langt flere valgmuligheter når det gjelder hvilken smak man vil ha på teen. Det fins et helt hav av forskjellige tesorter der ute. Der er bare å velge og vrake!