fredag 9. mai 2014

Hundemat

Image courtesy of Grant Cochrane / FreeDigitalPhotos.net


Vi har to store hunder som spiser ganske mye. Vi fôrer dem med både våt- og tørrfôr. Det "våte" er hundemat på boks og de spiser hver sin boks om dagen i tillegg til tørrfôret. Dette har etterhvert begynt å gi meg samvittighetskvaler; ikke fordi jeg tror at maten vi gir dem ikke er bra nok, men på grunn av det store berget med hermetikkbokser vi produserer. Hver boks rommer 1.250 gram, altså en stor hermetikkboks og hvert år kaster vi altså ikke mindre enn 730 av disse. Jeg prøver å forestille meg hvor stor plass alle disse hermetikkboksene ville ta hvis vi hadde samlet dem f.eks på kjøkkenet vårt, men det er egentlig umulig å se for seg. Men jeg tror nesten at kjøkkenet vårt ville "druknet" under alle boksene..... Og det gir meg egentlig det svaret at jeg må finne en annen måte å få tak i mat på til dem - uten at vi får alle hermetikkboksene med på kjøpet.

Jeg vet jo at jeg kan gå til en slakter og kjøpe kjøtt, men siden dette "problemet" også har en økonomisk side, så ser jeg jo at det ville blitt litt for hard kost for lommeboken min så jeg er nok nødt å finne på noe annet.

Det går jo også an å lage maten hjemme på kjøkkenet og det kan jo være at jeg kommer til å prøve meg på det en eller annen gang, men siden de spiser 2.5 kg våtfôr hver dag så føler jeg at den oppgaven blir litt i største laget. Ihverfall på permanent basis.

Så det jeg har kommet frem til er at jeg skal kjøpe hundepølse og blande med tørrfôret. Disse er da innpakket i plast og tar mye mindre plass enn hermetikkboksene. Jeg vet at begge hundene syns hundepølse er like godt som de "kjøttbitene" som er i hermetikkboksene, så det burde gå bra å svitsje fra det ene til det andre.

En annen ting jeg skal prøve å endre på er størrelsen på tørrfôr-pakningene. Hittil har vi stort sett kjøpt småpakninger på 5 kg og det er antakelig ikke det beste valget. Det er jo alltid rimeligere å kjøpe i stort, så jeg tror jeg skal sjekke ut den muligheten. I tillegg tror jeg også at det brukes forholdsvis mindre plastemballasje til den store pakningen i forhold til det som brukes på de små.

Hvis jeg klarer å gjennomføre dette prosjektet så har jeg ihvertfall gjort noe for å minske det vi kaster hver dag. Og det burde ihverfall gitt meg litt bedre samvittighet.