tirsdag 20. mai 2014

Gjenbruk

Selv om jeg resirkulerer det jeg kan så føler jeg likevel at jeg burde gjøre noe "mer" og nå har jeg kommet fram til noen små ting jeg kan gjøre for å forlenge livet til en del av tingene jeg vanligvis resirkulerer. Det følger selvsagt med en aldri så liten jobb før tingene kan gjenbrukes, men det tror jeg ikke skal bli så stort problem. Tvertimot så kan det kanskje bli ekstra gøy å "transformere" noen produkter...

Jeg har en dongeribukse som synger på siste verset og i stedet for å kaste den i søppelet når jeg ikke kan bruke den lengre så tenkte jeg at jeg kunne prøve meg på å lage den om til en veske. Jeg kunne jo f.eks brukt den til strandveske eller lignende, men etter et lite tankeoverslag så kommer jeg til at jeg har faktisk en strandveske og jeg har ikke bruk for flere. Etter ytterligere litt tankevirksomhet så tror jeg at jeg har kommet frem til at det skal bli en veske til å oppbevare klesklyper i. Kanskje ikke det mest spennende, men jeg har faktisk bruk for det. Jeg kjøpte nemlig en i plast (ikke bra!) for litt over et år siden og den sprakk før jeg fikk tatt den i bruk. Så en ny og miljøvennlig en hadde ikke vært av veien...

Andre ting jeg har lyst å prøve å bruke til noe før det går i resirkuleringsdunken er hermetikkboksene fra hundematen. De er store og fine og hvis jeg bare fjerner papiret som er rundt dem så er de ganske så skinnende og fine og kan faktisk brukes til blomsterpotter i hagen. Jeg har nemlig veldig lyst til å dyrke min egen hvitløk. Jeg har blitt skremt av å lese noen av metodene som brukes i f.eks Kina der hvitløken behandles med blekemidler for å få den fine hvite fargen. I tillegg brukes det i enkelte tilfeller det som på engelsk kalles "human sourage" hvilket vil si at det gjødsles med menneskelige "etterlatenskaper". Og etter at jeg leste dette har liksom ikke hvitløken i butikken vært så fristende lengre. - Jeg har uansett styrt langt unna kinesisk hvitløk, men hvem vet hva slags hemmelig ingrediens andre land bruker i dyrkingen? Og derfor har jeg altså gått med en slags "hemmelig drøm" om å dyrke min egen hvitløk. Det skal ikke være så vanskelig . Etter sigende skal ett hvitløkfedd gi èn hvitløk og jeg tenkte jeg skulle prøve å plante ett fedd i hver hermetikkboks og så prøve å plante nok til at jeg klarer å være selvforsynt med hvitløk ett helt år.

Disse hermetikkboksene er ikke plastbelagt på innsiden (slik at de inneholder ikke det farlige stoffet Bisfenol A) og kan dermed trygt brukes. Hvis det er andre som har lyst å prøve seg på å plante i hermetikkbokser så anbefaler jeg å sjekke at de ikke har plastfilm på innsiden før man eventuelt planter noe som helst i dem. Man vil gjerne dyrke noe selv for å slippe alskens giftstoffer og da er det greit å forsikre seg om at man planter i giftfrie potter.

Noe jeg allerede har begynt med er å "lage" mine egne nylonskrubber som jeg bruker til oppvask. Hvis jeg f.eks har en kasserolle i emalje eller belagt med type "Teflonbelegg" så kan man jo ikke akkurat bruke stålskrubb for å få bort fastbrente matrester. Da er det altså greit å bruke en sånn nylonskrubb, men istedenfor å drive å kjøpe nye hele tiden (for de blir fort ekle og da kaster jeg dem) så klipper jeg altså opp "nettingposene" som jeg f.eks har kjøpt poteter i - eller sitroner. Man skal jo helst ikke kjøpe innpakkete frukt eller grønnsaker, men enkelte ganger er det faktisk vanskelig å unngå - jfr. saken i media om plastinpakket purre. Hvis posen da er nettopp en nylon nettingpose så benytter jeg sjansen til å lage meg en sånn skrubb - helt gratis! (Da får jeg ihvertfall litt bedre samvittighet selv om jeg har måttet kjøpe plastinnpakket mat.)

Det fins selvsagt en mengde andre ting man kan gjøre, men det skal jeg heller snakke om i en annen post.