torsdag 15. mai 2014

Lag maten selv!

Kanskje lettere sagt enn gjort å lage maten selv istedet for å benytte seg av hel- eller halvfabrikata når man er sliten og ikke orker tanken på å stå og slave over grytene på komfyren.

Imidlertid har jeg tenkt å prøve å kutte ned på mengden av disse produktene. Det er ikke det at jeg bruker så overvettes mye av det, men jeg kunne tenke meg å bli helt kvitt dem. Det er ihvertfall drømmen min. Det er jo i veldig mange tilfeller veldig enkelt. Det er bare å gjøre det som er vanskelig. Litt som med den berømte dørstokk-milen.

Men jeg har begynt litt i det små. Istedet for å ta alt i èn eneste jafs så har jeg begynt med å lære å lage meg de fleste sauser fra bunnen av. Så uansett hva jeg lager - hvis det hører med en saus så lager jeg den selv i en fei istedet for å åpne en sauspose. Og vips! Jeg har spart både meg selv og miljøet. Færre e-stoffer, mindre søppel - og mye bedre saus!

Jeg har ikke helt bestemt meg for hva mitt neste matprosjekt skal være, men av en eller annen grunn har jeg (av alle ting....) veldig lyst å lære meg å lage majones!