torsdag 22. mai 2014

Toalettsaker

Dette er fortsettelsen fra innlegget Hadet på badet hvor jeg har tenkt å ta "et oppgjør" med det jeg har i badehyllene mine.

Sminken min har jeg kvittet meg med tidligere og når jeg skal kjøpe ny skal jeg gå for det mest miljøvennlige alternativet jeg kan finne. Jeg har allerede bestemt meg for at det eneste jeg skal kjøpe til ansiktet er fuktighetskrem, øyeskygge og mascara. Jeg føler ikke behov for noe mer. Da sparer jeg penger samtidig som jeg unngår en hel haug med kjemikalier. Selv om man går for det mest miljøvennlige alternativet vil det ikke si at det er fullstendig kjemikaliefritt så derfor minsker jeg heller antall produkter jeg bruker.

Jeg har bare noen slanter dusjsåpe igjen i to forskjellige flasker og når de er helt tomme så har jeg lyst å erstatte dem med selvlaget såpe. Jeg må bare overkomme min lille redsel for å omgås lut som hører med i oppskriften. Man kan ikke lage såpe uten lut, men den "forsvinner" etterhvert som såpen tørker og blir ufarlig sånn at det ferdige produktet er 100 % hudvennlig og miljøvennlig - så fremt du bruker bare miljøvennlige stoffer i såpelagingen. Jeg skal prøve å skynde meg å bli kvitt redselen min for jeg har veldig, veldig lyst å lage min egen såpe. Da vil jeg nemlig med sikkerhet vite at det jeg vasker meg med er et godt produkt og i tillegg til kroppsvask regner jeg med at den også kan brukes til hårvask.

Etterhvert har jeg lyst å også prøve meg på å lage andre ting som f.eks kroppsskrubb og fuktighetskrem, men jeg tror det ligger litt lenger inn i fremtiden enn såpelagingen.

Jeg farger også håret mitt hjemme og tidligere har jeg vært litt vinglete med hensyn til hvilke produkter jeg kjøper. Jeg liker aller best hårfargene uten amoniakk, de er litt mer skånsomme både for meg og miljøet i tillegg til at de lukter bedre, men jeg har faktisk kjøpt den "vanlige" hårfargen når jeg ikke har hatt tid til å gå i spesialforretninger for å kjøpe den. Det har jeg tenkt å slutte med. Har jeg ikke tid å kjøpe det mest miljøvennlige produktet i øyeblikket så får jeg heller vente til en dag jeg har tid. Det er ikke verre enn det... Såfremt jeg ikke skal treffe kongen så har jeg alltids tid til å vente en dag eller to ekstra.

Hvis ting går som planlagt så vil jeg etterhvert ha veldig få produkter i badehyllen og i dusjen og det bør passe bra med en miljøvennlig og enkel livsstil. Så får vi se hvor langt det er mellom teori og praksis. For min del håper jeg det er veldig kort...