torsdag 8. mai 2014

Èn ting inn = minst èn ting ut igjen

Jeg vil påstå at jeg stort sett ikke har overflod av noe. Det eneste måtte kanskje være cd-samlingen min og den kommer jeg nok ikke til å kvitte meg med noensinne. Trur eg... Jeg vet at man nå til dags bruker digitale tjenester for å laste ned og høre på musikk eller se filmer, men jeg foretrekker den fysiske cd-samlingen i stedet for en "virtuell" en. På samme måte som at jeg foretrekker fysiske bøker istedet for et lesebrett. Jeg er enig i at et lesebrett er en fin ting på ferie eller når man er på farten, men hjemme i mitt eget hus vil jeg ikke gå glipp av følelsen det er å holde i en bok og bla meg gjennom den. Så det er to ting jeg nok ikke kommer til å kaste ut med det første.

På andre områder føler jeg at jeg har et begrenset utvalg av diverse ting. Jeg har en liten garderobe, få par med sko, kun de nødvendigste toalettsaker - akkurat nå har jeg ikke ett eneste sminkeprodukt (hverken mascara, øyeskygge, fuktighetskrem etc etc), få smykker (har hatt en opprenskning der jeg har solgt gamle gullsmykker som ikke ble brukt), av sengetøy har jeg tre sett til dobbelsengen vår og til gjester har jeg to enkle sett og håndklær har jeg heller ikke mange av. På kjøkkenet har jeg litt mer enn den ekstreme minimalist ville hatt, men det er likevel ikke sånn at jeg svømmer i "kjøkkentøy".

Jeg har bestemt meg for at jeg skal ikke kjøpe noe nytt uten at det er helt nødvendig, altså at det jeg kjøper skal være en erstatning for noe som er blitt ødelagt. Ergo "må" jeg kaste noe for å kunne ta noe nytt inn i huset. Hvis det blir ødelagt noe som jeg har flere av skal jeg ikke erstatte tingen før det er absolutt helt nødvendig. Altså - om en dongeribukse går i stykker og jeg fremdeles har 3 andre bukser (noe jeg ikke har...) så skal jeg ikke kjøpe ny bukse før jeg bare har 2 igjen. (Er nødt å ha minimum to stykker for å ha noe å gå med når den ene er i vask).

Jeg har forresten allerede startet "eksperimentet" mitt - eller skal jeg kanskje heller si "min nye livsstil?". I dag da jeg stod og vasket opp kom jeg i skade for å miste ett krus ned i oppvaskkummen slik at det knuste. Det har jeg ikke tenkt å erstatte for jeg har fremdeles nok krus igjen. Jeg har heller ikke kjøpt noe annet enn akkurat det vi konsumerer så foreløpig ser ukens oversikt ut slik:

INN: Ingenting

UT: 1 ødelagt krus.

Når det gjelder garderoben min så har jeg slitt ganske mye på den og jeg ser at det er en god del ting som trengs å skiftes ut, men jeg skal prøve å bruke klærne lengst mulig før de blir kastet. Eller rettere sagt, jeg skal klippe dem opp til filler som jeg skal bruke når jeg vasker huset. (Ingen av klærne er bra nok til å gies til klesinnsamlinger så de kan kun bruke i fillesamlingen min...) Og kanskje noe kan brukes til å lage noe nytt av? Jeg skal ihvertfall bruke fantasien min så godt det lar seg gjøre for å slippe å kaste noe i søppelet før det er heeelt ubrukelig.