onsdag 28. mai 2014

Hva har naturen noen gang gjort for oss?

Dette er overskriften til en kronikk i Dagbladet 26.05.14 som tar for seg hva som skjer når naturen forstryrres og enkelte dyrearter/insekter utryddes. Og det er vi mennesker som er skyld i det.

Et enkelt eksempel er hva som skjer når biene forsvinner (som f.eks i Kina eller Canada). Da må enten menneskene stå for pollinering av trær eller blomster eller man må importere bier som kan gjøre jobben. Og da koster det penger, istedet for at de biene som naturlig fantes der tidligere gjorde jobben helt gratis og uten at noen tenkte over det engang.

Og det er ikke bare i land langt borte at insekter utryddes. I Norge i de senere år har det forsvunnet ca 12 arter bier og fortsetter det slik kan vi risikere å havne i samme situasjon som Kina eller Canada.

Etter hva jeg forstår har heller ikke humla de beste levevilkår så den kan trenge litt hjelp for å overleve. Har man hage, balkong eller lignende hvor man kan sette ut planter vil humla være veldig glad for timian, oregano eller lavendel som er "humlevennlige" planter.  Jeg tror jeg skal ta en tur på hagesenteret og se hva jeg finner. Og så skal jeg prøve og la være å irritere meg over humler/bier eller andre insekter som "ødelegger" for oss de få gangene vi prøver å nyte et måltid utendørs en fin sommerdag.

Det står mye annet fornuftig å lese i kronikken og jeg anbefaler sterkt at alle leser den og virkelig tenker over betydningen av den. Og så er det opp til oss å prøve å leve slik at vi ikke utrydder oss selv.