onsdag 14. mai 2014

Flerbruksting (eller klare seg helt uten)

Multipurpose kalles det på engelsk. Hvilket betyr at du kan bruke tingene dine til mer enn bare èn ting. Om det ikke er designet til å fylle mer enn en enkelt funksjon så betyr ikke det at du ikke kan la deg inspirere til å finne opp nye bruksområder. Jeg har f.eks begynt å bruke den store "metall-silen" min til bestikk-kurv når jeg vasker opp. Jeg regner med at hovedbruksområde for en sånn metall-sil er til å sile av vannet etter at man har kokt pasta. Men jeg har etterhvert begynt å bruke den til en del andre ting. Som f.eks det at jeg bruker den til å la bestikket renne av seg etter at jeg har vasket opp. Jeg bruker den også til å vaske frukt og grønnsaker i. Dermed slipper jeg å ha stående flere ting i kjøkkenskapene mine som bare brukes til èn spesifikk ting.

Jeg har også noen litt store og vide krus som jeg bruker til kakao, kaffelatte eller te. Men siden de rommer litt så bruker jeg dem også til å spise yoghurt og kornblanding til frokost eller (hjemmelaget) fruktsalat til dessert. Det gjør at jeg ikke har bruk for egne dessertskåler. Dette er bare noen få av tingene mine som jeg har gitt et større bruksområde enn de var tiltenkt fra begynnelsen av.

Veldig mange ting vi har i hjemmet vårt kan brukes på flere måter enn bare èn. Det gjelder bare å tenke seg om. Jeg prøver hele tiden å finne på nye bruksområder slik at de tingene jeg har er nyttige for meg og de tingene som ikke er nyttige er det bare å kvitte seg med. Det er forresten en god del år siden jeg hadde en eggedeler i huset. Da en av strengene røk for ørtende gang gadd jeg ikke kjøpe ny og har derfor de siste 6-7 årene klart meg helt fint med å dele egget mitt med kniv. Jeg sparer dermed pengene jeg ville brukt på å hele tiden erstatte ødelagte eggedelere i tillegg til irritasjonen ved å ofte ha en eggedeler som manglet en streng. Win-win situasjon, kaller jeg det! Og når vi først snakker om egg; i forbindelse med en flytting benyttet jeg sjansen til å kvitte meg med eggekokeren som var blitt ganske så stygg og "rusten". Og jeg kan ikke si at jeg har savnet den èn eneste gang i løpet av de siste årene. "Alle" kan koke egg. Så hvorfor skal vi la oss fordumme og investere i en eggekoker?? Og når jeg først er på krigsstien så kan jeg jo ta med at vi heller ikke trenger en ekstra "timer" for å ta tiden på hvor lenge eggene skal koke. Hvis det ikke er innebygget på komfyren så kan man følge med på tiden på en helt vanlig klokke eller man kan bruke alarmen på mobilen.

Andre unødvendige produkter på kjøkkenet må vel være (etter min mening) pannekakejernet. For flere tiår siden fikk jeg et sånt i presang fordi det skulle være så mye enklere enn å steke pannekakene i -nettopp - stekepannen. Jeg vet ikke hvor mye enklere jeg syns det var... Det var ihvertfall ikke noe enkelt å rengjøre etterpå.  Anyway, pannekakejernet mitt tok kvelden og jeg gikk tilbake til å steke pannekakene i stekepannen. Ikke noe stort savn, kan du si.

Jeg har heller ikke mikrobølgeovn. Jeg har hatt en - for en del år siden, men den ble bare brukt til å varme opp middagsmat eller tine brød som jeg hadde glemt å ta opp av fryseren og det endte med at jeg gav den bort. Middagsmaten kan jeg varme i en kasserolle på komfyren og brødet som skal tines i en fei kan jeg putte i stekeovnen. Jeg kjenner vel egentlig ingen som bruker mikroen til så veldig mye mer enn disse to tingene, så egentlig er det et fullstendig unødvendig produkt. Det er bare produsentene av mikrobølgeovner som har klart å overbevise oss at vi ikke klarer oss uten. Det er helt feil. Man kan leve veldig fint uten.

En annen ting som til og med Jamie Oliver syns er fullstendig unødvendig og ubrukelig er hvitløkspressen. Og hvis ikke en kokk som Jamie Oliver har bruk for hvitløkspresse så har sannelig ikke jeg det heller! Jeg kastet min for mange år siden - faktisk før Jamie kom med sin uttalelse. Nå bruker jeg en helt vanlig kniv til hakking eller deling av hvitløken. Og jeg har bedre plass i kjøkkenskuffen.

Da jeg var yngre tror jeg ikke at jeg hadde latt meg overbevise om at det er mange ting man kan klare seg fint uten. Jeg tror heller at jeg hadde følt meg "fattig" hvis jeg manglet essensielle ting. Nå for tiden derimot, føler jeg meg stolt og litt ekstra lur hvis jeg klarer å finne produkter hjemme hos meg selv som jeg kan klare meg fint uten. Faktisk så føler jeg meg bedre og bedre for hver lille ting som går ut døren hjemme hos meg. Mon tro om jeg klarer å finne noe å kvitte meg med i dag, da?