mandag 7. juli 2014

Om tannkrem og sånn....

Image courtesy of Grant Cochrane / FreeDigitalPhotos.net


Det er rart hvordan man snubler over informasjon om èn ting når man egentlig leter etter noe helt annet. Vel, ihvertfall nesten noe annet...  Jeg sjekket nettet for å se om det er mulig å  finne tannkrem i noe annet enn en tube (håpet å finne noe i metallboks eller lign. istedet for i en plasttube) da jeg snublet over informasjon om selve tannkremen. Tannkrem kan nemlig inneholde mye rart av kjemiske stoffer som faktisk kan gi deg sår i munnhulen om du er allergisk for noen av stoffene. Og hvem av oss - om ikke vi er spesialutdannet - vet hva som egentlig skjuler seg i en tannkremtube?

Hvem er det som forteller oss at tannkrem er det ultimate produktet for å pusse tennene våre? Jo, det er produsentene av tannkrem det!! Har du noen gang tenkt over at det faktisk er slik det er? Og vi som forbrukere er dumme nok til å sluke agnet. Hvis du fikk spørsmålet, kunne du svare på hva det er i tannkremen som gjør den så egnet til å rengjøre tennene dine? Jeg må ærlig innrømme at jeg vet ikke...

Jeg hadde imidlertid lyst å se om jeg kunne finne et grønnere alternativ til tannkrem, kanskje noe jeg tilogmed hadde i kjøkkenskapet mitt. Og etter litt leting frem og tilbake på nettet fant jeg en artikkel skrevet av en amerikansk tannlege*  som forklarer hvilke alternativ som fins og hvordan de fungerer. Ganske interessant syns jeg. Du finner den her.

For de som ikke gidder sette seg ned og lese hele artikkelen kan jeg ta en kortversjon her.

(Obs.Når man pusser tennene med disse ingrediensene så ville jeg passet på å ikke "skure" altfor hardt.)

Natron (sodium bicarbonate). Dette sies å være en av de beste tannkrem-ingrediensene. Den har en mild slipende effekt, er bakteriedrepende og virksom mot infeksjoner i munnhulen og hjelper til å fjerne plakk.

Vanlig salt (sodium chloride). Både natron og salt har vært brukt som "tannkrem" i mange år, enten alene eller i en kombinasjon. Salt har ikke så stor slipeeffekt som det tidligerer har vært hevdet. Det er som natron bakteriedrepende og virksomt mot infeksjoner, men er ikke like effektivt. Ved bruk av en stor dose (f.eks oppløst i vann til å skylle med) kan det hjelpe mot hovent tannkjøtt.

Glyserin har en antibakteriell effekt som ikke er så godt kjent, men den er faktisk veldig virksom mot plakk og tennene blir."gnistrende rene".

Eddik er et annet produkt som har vært brukt i mange år.  Brukt flere ganger i uken kan det forhindre tannsten. (Eplesidereddik smaker litt bedre enn vanlig eddik)

Tranebærjuice kan brukes som munnskyllevann (og til å børste tennene med noen ganger i uken). Siden juicen inneholder ganske mye syre bør den brukes med forsiktighet. Denne juicen foreslås til bruk for handikappede personer som kanskje har problemer med å pusse tennene på vanlig måte. (Kanskje en god idè for gamle og/eller syke?) Juicen smaker godt og den kan også svelges.

Uparfyrmert Neutrogena såpe. (Ja, det er faktisk tilfelle...) Dette har jeg lest flere steder, at noen sverger til å pusse tennene med Neutrogena såpe. Den skal være virksom mot plakk og kan brukes enten alene eller som en av ingrediensene i en hjemmelaget tannkrem. Men såpen smaker altså.... såpe. For noen går det bra å bruke dette, mens jeg har lest om at andre kaster opp... Tror jeg hører med til sistnevnte gruppe, uten at jeg har forsøkt...

Det fins flere måter å bruke de ovenstående ingrediensene på, enten alene eller i en kombinasjon. De er etter sigende veldig bra på å fjerne "bakteriekolonier" som ikke blir fjernet ved børsting eller bruk av tanntråd eller -pirker.

Jeg tror jeg skal prøve med natron.... Hvis den er så virksom som det hevdes så har jeg slått flere fluer i en smekk.  Jeg har en billig tannkrem som er bedre for meg, miljøvennlig, koster lite og jeg slipper tannkremtuben i plast...


Jeg vil for sikkerhets skyld gjøre oppmerksom på at jeg ikke har noen medisinsk utdannelse og at det jeg formidler her er opplysninger som er funnet på nettet. Det er opp til hver enkelt leser å vurdere rådene som blir gitt og jeg tar ikke noe ansvar for eventuelle problemer som måtte oppstå etter bruk av disse naturlige ingrediensene. Det kan jo være en god idè å f.eks spørre tannlegen sin om hva han syns. Det er ingen "farlige" ingredienser det er snakk om, men folk kan selvsagt reagere ulikt på ethvert produkt. Merker du noen endringer på tennene dine etter bruk av disse ingrediensene (f.eks ising i tennene, ekstra følsomme tannhalser el. lign) så ville jeg foreslå at du går tilbake til en vanlig tannkrem. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------



* Dr. Paul H. Keyes:

Dr. Keyes is the founder of  the International Dental Health Foundation
Education: D.D.S., University of Pennsylvania School of Dental Medicine (1941); B.A., University of Rochester (1944); M.S. in Anatomy, University of Rochester (1945); Fellowship in Orthodontics, Harvard University School of Dental Medicine (1948). 

Research Interests: anti-infective periodontal therapy. *