fredag 1. august 2014

Smykker

Image courtesy of Gualberto 107 / FreeDigitalPhotos.net

Når det gjelder hva jeg syns om smykker så er det et litt vanskelig spørsmål. Tidligere så tenkte jeg at ekte smykker var best fordi det var noe varig. Har du først kjøpt et ekte smykke så har du det for resten av livet. Det misfarges ikke slik uekte smykker ofte gjør etter en tids bruk så et ekte smykke vil være det mest økonomiske forutsatt at det blir brukt.

Imidlertid så har jeg i den senere tid blitt oppmerksom på den tvilsomme gruvedriften som ligger bak f.eks diamanter eller gull og dette gjør at jeg mister lysten på å gå til anskaffelse av et nytt ekte smykke (enten til meg selv eller som gave til noen andre).

Samtidig så føler jeg at uekte smykker ikke er noen god erstatning. De blir ofte fortere ødelagt; lenker ryker eller smykkesteiner faller ut og blir borte og de aller fleste av disse smykkene ender opp med å bli misfarget. Hva skal man da gjøre?

For min egen del tror jeg svaret blir å unngå å kjøpe nye smykker og klare meg med det jeg har. Et smykke er etter min mening noe som ikke er livsnødvendig. Det ligger mer i "ha-lyst-på" kategorien og jeg tror ikke det skal bli så vanskelig å stagge den lysten. Når det er sagt så er det jo mulig å kjøpe smykker som er laget av naturmaterialer som f.eks tre slik at de lett lar seg resirkulere. Og glass er enda en annen mulighet. Ellers så fins jo muligheten til å lage nye smykker av gammelt gull så man trenger ikke gå helt smykkeløs... Er gullet først hentet opp fra en gruve så er det jo bedre at det blir gjenbrukt enn at det ligger og samler støv i et smykkeskrin, eller?