mandag 18. august 2014

Matematisk rydding

Den noe kryptiske overskriften henspeiler på det faktum at hvis vi legger et enkelt "matematisk prinsipp" til grunn så kan vi med litt hell kvitte oss med veldig mange (unødvendige) eiendeler og likevel ikke føle at vi mangler noe.

Hva er det så jeg snakker om? Jo, det faktum at (stort sett) så bruker vi 20 % av tingene våre 80% av tiden. Det høres kanskje rart ut, men hvis vi tenker oss om så kan nok de aller fleste av oss være enig. Hvis vi tar for oss klesskapet vårt så har de aller fleste av oss en viss mengde klær (20 %) som vi bruker "hele tiden" - uavhengig av hvor fullt klesskapet er. Det vil si at selv om du har 200 klesplagg så bruker du gjerne ikke flere enn ca 40 av dem regelmessig og har du 100 klesplagg så er det ca 20 av dem som får luftet seg oftere enn de andre.

Dette gjelder for store deler av livet vårt. Selv om du har 50 krus stående i kjøkkenskapet ditt så er det likevel bare noen få som blir brukt regelmessig. Resten bruker vi stort sett bare når favorittene ikke er tilgjengelig (rene). Og har du 10 parfymer stående på badet så tror jeg at selv om du kanskje bruker mesteparten av dem i løpet av et år så har du 1 eller 2 favorittparfymer som du bruker oftere enn de andre.

Så lenge vi er klar over dette så kan vi faktisk klare å kvitte oss med ganske mange ting som vi egentlig ikke har bruk for. Det gjelder bare å bli klar over hva som virkelig er favorittene våre. Og deretter kan vi egentlig gå løs på resten og kvitte oss med  (minst) halvparten. For å ta parfymeeksempelet: Av 10 parfymer har vi gjerne 2 favoritter. Det vil si at vi har 8 stykker som ikke brukes fullt så ofte. Kvitter vi oss med halvparten - altså 4 - har vi fremdeles 4 igjen. Av de vi egentlig ikke bruker så ofte....  Når vi har forstått dette prinsippet - og da mener jeg virkelig forstått hvordan det fungerer - så er det ikke noe vanskelig å gi slipp på en del av eiendelene våre. Er vi veldig flinke kan vi faktisk kvitte oss med alle sammen utenom favorittene. For er det ikke de minst avholdte eiendelene våre vi sier adjøss til?

For min egen del vet jeg at dette er sant. Hvis vi fremdeles holder oss til parfyme så kan jeg fortelle at jeg har 4 stykker hvorav jeg har fått to av samboeren min og en av min svigermor og den siste har jeg kjøpt selv. Og gjett hvilke som er favoritten(e) mine? Den jeg har kjøpt selv... Og bare den. Jeg har ikke engang to favoritter. Og hva kan dette fortelle meg? At jeg bør kvitte meg med de 3 andre parfymene... Og kanskje også at samboeren min bør slutte å kjøpe parfyme til meg??

Når det gjelder krus så har jeg ca 30 stykker, men det er ikke flere enn 4 stykker jeg bruker på permanent basis. Det vil altså si at det ikke er mer enn 7-8 % av krusene som er i bruk hele tiden.

Denne opptellingen her sier meg at jeg har en jobb å gjøre. Jeg vet med meg selv hva jeg egentlig bør kvitte meg med i huset mitt. Likevel har jeg (hittil) vegret meg for å gjøre det. Hvorfor? Det skal jeg fortelle i et annet innlegg ganske snart. Og i mellomtiden kan jo du gjøre bruk av 80/20 regelen for å se hva du kan kvitte deg med?