mandag 25. august 2014

Smakløs frukt og grønnsaker

Er det noen som husker så langt tilbake som til den tiden da frukt og grønnsaker fremdeles smakte noe? Jeg kan ikke akkurat tidfeste det, men for en tid tilbake ble jeg klar over at mat (jeg vet at jeg er veldig generell ved bruk av begrepet "mat") ikke lengre hadde den gode smaken jeg mener å huske fra barndommen. Jeg trodde først det var min egen smakssans som hadde forandret seg - i tillegg til at man kanskje alltid skjønnmaler ting fra barndommen. (Du vet, alt var bedre før...)

Etter å ha lest en del artikler på nett om matindustrien både i Norge og verden forøvrig har jeg skjønt at det ikke er meg det er noe i veien med, men matindustrien... Der velger de nemlig holdbarhet og utseende over smak. På grunn av ønske om størst mulig profitt for aktørene (og da helst butikkjedene...) så dyrkes det frem frukt og grønnsaker som har lengre holdbarhet enn det vi har vært vant med fra tidligere. Og da ofres altså smaken på profittens alter...

Så frukt og grønnsaker kan holde seg friske en liten evighet - du kan jo bare se på hvor lang tid det tar før et eple råtner nå til dags. - i tillegg til at de ser veldig fine ut, men de smaker absolutt ingenting.

Det fins jo selvsagt hederlige unntak, men sånn rent generelt så er altså situasjonen slik.(Selv om norsk frukt og grønnsaker enn så lenge smaker bedre enn den utenlandske...) Og hva kan vi som forbrukere gjøre? Vel, vi kan slutte å kjøpe de smakløse grønnsakene og frukten og heller satse på å kjøpe fra aktører som selger mat som smaker  noe. Når de som produserer smakløs mat etterhvert skjønner at de ikke får solgt den så blir de nødt å gjøre noe med det. Det er faktisk vi som forbrukere som har makten, men vi har bare ikke skjønt det eller så er vi for opptatt av at mat ikke skal koste noe og dermed gir blaffen i hva den smaker så lenge den metter. Og så lenge vi godtar frukt og grønnsaker som smaker vassent så er det slik det kommer til å fortsette.

Har du hage eller en liten veranda kan du jo prøve deg med å dyrke noen grønnsaker eller urter. Jeg garanterer deg at du vil kjenne forskjellen.