onsdag 6. august 2014

Gjør livet ditt enklere - rydd ut!

Hvis du føler deg litt "kvalt" eller "overveldet" hjemme hos deg selv er det et sikkert tegn på at du har for mange ting. Den mest fornuftige løsningen er da å gjøre det vi alle vet virker - å rydde. Men hvis du først har kommet så langt at du føler deg tynget av alle eiendelene dine så hjelper det ikke med bare litt overflaterydding. Her må man gå dypere ned i materien. Og i tillegg ... eller rettere sagt ikke i tillegg for dette er faktisk det viktigste punktet; du trenger en endring i måten å tenke på eller se tingene dine på. Slik det er nå er det tingene som eier deg og ikke omvendt.

Jeg vet det høres ut som en dum klisjè at tingene eier deg, men hvis du tenker deg litt om så vet du at det er sant. For hvis det ikke var slik så ville du sannsynligvis ikke ha så store problemer med å kvitte deg med noen av dem. Eller hva? Så jeg tenkte å sette opp en liste med noen punkter for å hjelpe deg til å avslutte samboerskapet med noen av de unødvendige tingene dine. Siden alle folk er forskjellig vil metodene som virker variere fra person til person, men forhåpentligvis vil du finne minst ett punkt som du syns er verd å prøve.


  1. Bare begynn! Eller for å si det med et kjent slagord; Just do it!  Det høres kanskje ut som et merkelig råd, men det viktigste er faktisk å begynne. Det er litt som med dørstokkmilen når du skal ut og jogge... Godt begynt er halvt fullendt heter det jo. Du trenger ikke bruke mye tid på å velge det "beste" stedet å begynne. Det holder at du bare begynner å plukke frem ting og så fortløpende bestemme deg for om du har bruk for tingen eller ei. Du kan begynne med et skap på badet, kommoden på soverommet, kjøkkenbordet eller roteskuffen i gangen. Det spiller ingen rolle hvor, så lenge du begynner. Og etterhvert som du blir varm i trøyen så vil det bli enklere. Som med alt annet i livet så kan du bli en "champion" når det gjelder rydding. 
  2. For noen er det virksomt å begynne med å alltid holde f.eks kjøkkenbordet ryddig.(Jeg er mer av den utålmodige typen så for meg holder ikke dette.) Den ryddingen du skal gjøre nå er ikke den daglige ryddingen, så om du bruker 1 mnd på å lære deg å holde kjøkkenbordet fritt for rot så gjør det ingenting. Det viktigste er at du lærer deg det. Og når du ser fordelene med et ryddig kjøkkenbord så kan det jo være at det hjelper deg til å utvide den ryddige sonen til andre steder i huset. Du trenger forresten ikke begynne med kjøkkenbordet. Det kan være hvor som helst i huset, bare du lærer deg til å holde akkurat den flaten fri for rot. 
  3. Dyprengjør ett sted hver dag. En dag kan du f.eks rydde i nattbordet ditt og si deg fornøyd med det, mens du dagen etter går løs på badehyllen eller en reol i stuen. Det viktige her er at du ikke bare flytter litt rundt på tingene som står på badehyllen slik at det ser ut som at du har ryddet, mens du i virkeligheten ikke har kvittet deg med noe som helst. Du må kvitte deg med ting. Hvis ikke så jukser du. Men den du lurer er bare deg selv og ingen andre!
  4. Hvis du er av typen som ikke er fornøyd med å bare ta museskritt så kan det være at det er bedre å sette av en hel helg - eller så lang tid som er nødvendig - og gå metodisk gjennom huset og renske ut alt unødvendig fra ett rom før du går videre til neste. Isåfall kan det kanskje være en idè å finne frem noen pappesker hvor du legger ting som skal ryddes ut. Disse kan merkes med 1) søppel 2) gi bort/Fretex og 3) klarer ikke bestemme meg... Det er mulig du også trenger en eske til ting du vil selge, det vil du nok finne ut etterhvert. Da jeg ryddet ut for å flytte solgte jeg en del ting, men ingen av de tingene ville fått plass i en eske. Jeg solgte nemlig bare møblene mine. Eskene til søppel og gi-bort er lette å kvitte seg med etterpå. Prokrastineringsesken kan du teipe igjen og sette på et kott og la den stå der noen uker eller måneder og hvis du ikke har hatt bruk for noe av det i løpet av den tiden er det bare å gi bort hele esken uten å åpne deg igjen. 
  5. Du kan sette en kurv eller en eske på et strategisk sted i huset (som alle vet om) og når du i det daglige snubler over en ting du finner ut du ikke har bruk for (som ikke er søppel) er det bare å dumpe den i esken. Det vil ta deg omtrent ett minutt å gjøre det. Gi beskjed til alle i huset at de er velkommen til å legge ting i esken de også... Når esken er full er det bare å ta den med til nærmeste bruktbutikk/Fretex.
  6. Du kan bruke rent-bord teknikken som jeg har skrevet om her.
  7. Begynn med å kvitte deg med gamle blader, aviser, reklame etc etc. Jeg skal vedde på at du har en del gamle blader som ligger og slenger rundt i huset. Til å begynne med så er det kanskje vanskelig å kvitte seg med blader du har samlet på i lengre tid, men hvis du først bare klarer å kaste ett blad så begynner snøballen å rulle. Jeg hadde en samling med interiørblader hvor jeg begynte med å kaste ett som jeg ikke hadde giddet å lese mer enn en eneste gang selv om jeg hadde gjemt på det i tre år. Da jeg først hadde kvittet meg med det følte jeg meg straks friere og etter å ha bladd gjennom en del andre blader fant jeg enda ett som kunne gå i resirkuleringen. Deretter fulgte enda ett og tilslutt gadd jeg ikke engang åpne bladene før jeg kastet dem. Og nå har jeg faktisk ikke ett eneste ett igjen. Har jeg bruk for noe kan jeg finne en hel haug med interiørblogger på nettet. Hvorfor skal jeg da drive å samle på blader som bare tar opp plass i huset mitt?
Hvis du klarer å komme i gang med noen av de ovenstående rådene så vil du kanskje oppdage at du litt etter litt finner ut at det ikke er så hjerteskjærende å kvitte deg med noe av "dødvekten" i livet ditt. Og hvem vet, med litt øvelse så kan det jo være at du faktisk ender opp med å synes det er gøå rydde. Mirakler kan skje...  ;-)