fredag 22. august 2014

Bonuskort? Nei takk!

En ting det kan være lurt å kutte ned på er mengden bonuskort man ender opp med å bære rundt på i lommeboken. Det kan  f.eks være medlemskort som gir deg poeng eller andre rabatter for hver gang du handler i den spesielle butikken, noe som har både sine fordeler og ulemper. På pluss-siden kan vi si at det er positivt med rabatter, på minus-siden kan et slik kort "stimulere" til økt handling - noe som nettopp er vitsen med et slikt kort. Butikkene hadde jo aldri innført et slikt system hvis ikke det var for at de tjener på det. Så underforstått er det et slags "åpent lureri" fra butikken sin side. Og hvis man skal leve et frivillig enkelt liv er dette nettopp slike ting man skal unngå. Vi ønsker ikke å være med på kjøpefesten.

I tillegg er altså de fleste av disse kortene laget av plast. Og hvis man ikke passer på så kan man risikere å fylle opp lommeboken med en anseelig mengde plastkort.

For å redusere antallet kort man bærer rundt på kan det være en idè å f.eks bare takke ja til å bli medlem av "rabattklubben" hvis man har mulighet for å kombinere det med sitt eget eksisterende bankkort. Slik at de gangene man bruker bankkortet i en bestemt butikk så vil man automatisk få den rabatt man har krav på som medlem uten at man må styre med en mengde ekstra kort.

Jeg har absolutt ingen slike rabatt- eller medlemskort. Lommeboken min inneholder 4 plastkort. Og de 4 er førerkort, helsetrygdekort samt to bankkort. Og jeg tror ikke jeg har mulighet for å redusere antallet kort noe mer. Jeg har nådd "smertegrensen" så da får jeg være fornøyd med det. Har du noen kort du kan kvitte deg med?