onsdag 23. april 2014

Reparer tingene dine

Istedet for å kaste ødelagte ting i søppelet bør man bli flinkere til å reparere dem. Jeg vet at det er noe som ofte blir repetert til det kjedsommelige, men det er faktisk sant. Hvis vi kan reparere tingene våre så vil vi forskyve det øyeblikket der vi er nødt å kjøpe noe nytt. Og enhver utsettelse av å måtte erstatte et produkt vi bruker vil være en bonus.

Det kan være å sy igjen et hull i en genser; sy i en eller flere knapper i en jakke slik at den kan brukes igjen istedet for å ligge innerst i klesskapet og bare vente på å bli kastet en gang jeg har storopprydding eller det kan være å lime noe som har blitt knust. Det kan også være å reparere større ting som f.eks tv, vaskemaskin, mobil, pc etc. Disse sistnevnte tingene kan vi som oftest ikke reparere selv og må derfor sende dem bort til reparasjon hos en profesjonell.

I vårt bruk-og-kast-samfunn er det å reparere en ting noe som har blitt glemt fordi det er så enkelt å kjøpe nytt. Noen ganger er det faktisk også billigere å kjøpe nytt istedet for å reparere. Fra et miljøvennlig synspunkt så burde ikke det at det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt stoppe oss, men det er dessverre bare i teorien. Når man må ta sin privatøkonomi i betraktning så vil det ofte ikke være rom for noe annet enn å kjøpe nytt. Veldig mange, inkludert meg selv, har faktisk ikke råd til å være (hundre prosent) miljøvennlige fordi det er lommeboken som i siste instans bestemmer hva vi kan eller ikke kan gjøre. Dette gjelder selvsagt mest når vi snakker om de store reparasjonene. De fleste vil nok kunne sy i den knappen i stedet for å kjøpe ny jakke. En slik reparasjon er ihvertfall billigere enn å kjøpe nytt. Og det er kanskje her vi må begynne. Ihvertfall jeg. For ofte er det bare latskap som gjør at vi ikke syr i den knappen eller limer noe som har blitt knust. For det er så mye enklere å ta en bytur og kjøpe nytt. Mye morsommere er det òg...

Men hva hvis vi bestemte oss for at fra nå av skal vi prøve å gi tingene våre en ekstra sjanse? Gi dem en sjanse til å bevise at de fremdeles kan gjøre nytte for seg?

Jeg har ihvertfall tenkt å forsøke å reparere ting som går i stykker hos meg. I allefall så lenge det er mulig. En kopp som går i tusen knas kan selvsagt ikke repareres, men en rift i en bluse eller lignende skal jeg jammen klare å reparere. Jeg tror faktisk jeg kommer til å føle meg mye bedre etterpå!