onsdag 9. april 2014

En dråpe i havet?


 "Image courtesy of [Carlos Porto] / FreeDigitalPhotos.net".


Vann er en viktig ressurs som det gjelder å ikke sløse med. Jeg prøver så godt jeg kan å minske mitt eget forbruk, men jeg vet også at det er rom for forbedring. En liten ting som jeg allerede har begynt å gjøre er at jeg når jeg f.eks skal koke tevann bare til meg selv så setter jeg ikke på en full kjele med vann. Jeg har faktisk gående en liten "konkurranse" med meg selv for å se om jeg klarer å bare fylle kjelen med akkurat nok vann til et krus (uten å jukse og bruke målebeger..). Det rare - eller morsomme om du vil - er at det ikke tok lang tid før jeg klarte å koke nøyaktig så mye vann som jeg trengte til kruset mitt. Ikke noe Einstein-aktig over det akkurat, men det var litt gøy da jeg klarte det første gangen. Og deretter har det fortsatt å være gøy å se om jeg klarer å gjenta "bragden". Det skal ikke mye til for å glede en enkel sjel, tydeligvis ;-)

Nå koker jeg tevann på "gamlemåten", altså at jeg bruker en vannkjele som jeg setter på komfyren og ikke en elektrisk vannkoker. Disse vannkokerne har i de fleste tilfeller et element i bunnen som av sikkerhetsgrunner må være dekket av vann før man slår på strømmen, hvilket vil si at man i de fleste tilfeller ikke kan koke noe mindre enn 0,5 l vann.  Og en halv liter vann er faktisk det doble av hva et vanlig krus rommer. Så har man en slik vannkoker er det umulig å bare koke vann til èn person.

Nå er det sikkert mulig å diskutere hva som er mest økonomisk av å koke en halv liter vann i en elektrisk vannkoker eller 2,5 dl i en kjele på komfyren. En vanlig elektrisk kokeplate vil jo bruke litt tid og dermed også en del strøm før den blir varm nok. Jeg skal ikke si at jeg har svaret på gåten, men jeg tror at - ihvertfall for meg som har gasskomfyr som koker opp vann på kort tid (og helt sikkert for dem som har induksjonstopp) så vil det lønne seg å gjøre det på "gamlemåten".

Jeg har også en teori om at  det er lurt å velge vekk en elektrisk vannkoker for disse går fortere i stykker enn en gammeldags vannkjele i ruststfritt stål og dermed ender man isåfall opp med å "hjelpe til" med å gjøre søppelberget større (og det trenger vi jo ikke). Skulle det knipe og du ikke har en vannkjele til å koke tevannet (eller kaffevannet) ditt i så kan du jo faktisk bruke en helt vanlig kasserolle. Tro det eller ei, man trenger faktisk ikke noe fancy utstyr for å lage seg en kopp te! For å si det med et kjent slagord - Det enkleste er ofte det beste!

Dagens øko-tips er altså å ikke koke opp mer vann enn akkurat det man trenger til det man skal gjøre - enten du skal koke tevann, egg, pasta eller poteter. La vannet bare såvidt dekke det du skal koke og husk å bruke lokk.