fredag 11. april 2014

Oppvaskemaskin vs oppvask for hånd


"Image courtesy of Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net".


Nå er det snart 6 år siden jeg hadde oppvaskemaskin i huset.  Jeg skal ikke si at jeg ikke har savnet den for det ville være å lyge, men det er faktisk veldig lenge siden sist jeg ønsket at jeg slapp å vaske opp for hånd.

Det er mange grunner til at jeg ikke har hatt oppvaskemaskin på lang tid. Til å begynne med var det ikke et bevisst valg, men en følge av flytting i en midlertidig bolig hvor det ikke var installert oppvaskemaskin. Den første tiden føltes det som en tung oppgave å alltid måtte vaske opp for hånd og veldig ofte ble oppvasken stående altfor lenge før jeg orket å gå løs på den. Men etter en stund fant jeg ut at det i grunnen ikke var så verst å vaske opp likevel. Og etter flytting til et mer permanent sted har jeg faktisk aktivt valgt bort oppvaskemaskin. Dog skal det sies at det har mye å gjøre med familiesituasjonen min for øyeblikket. Det er bare jeg og samboeren i huset. Hadde vi vært en stor familie så hadde nok saken stilt seg annerledes. Da jeg hadde tre hjemmeboende barn og samtidig var i full jobb så var det ikke snakk om å ta oppvasken for hånd. Men siden vi nå bare er to i huset så er oppvasken overkommelig og jeg slipper å bruke det sterkt etsende vaskemiddelet for oppvaskemaskiner. Dermed har jeg straks bedre samvittighet.

Det finnes dem som hevder at det er mer miljøvennlig å bruke oppvaskemaskin enn å vaske opp for hånd (sikkert produsentene av oppvaskemaskiner....) fordi en oppvaskemaskin bruker mye mindre vann enn det man gjør når man vasker opp for hånd. I tillegg skryter de av hvor lite strøm den bruker. Mitt argument overfor dette er alltid at jeg er mye mer miljøvennlig enn en maskin fordi du trenger ikke plugge meg i stikkontakten for å få meg til å vaske opp! Jeg er ganske selvgående og bruker ikke elektrisitet i det hele tatt. I tillegg så er håndoppvaskmiddelet mer miljøvennlig. (Min påstand!) Det er nok mulig at jeg bruker mer vann enn de 4 litrene de påstår at maskinen bruker, men jeg mener fortsatt at hvis man legger sammen dise tingene så vinner jeg...

I tillegg til de nevnte faktorene så er det ikke tatt med i betraktning alt som behøves for å produsere en oppvaskemaskin som tilslutt havner på søppeldyngen. Noe av maskinen kan vel kanskje resirkuleres, men det er vel heller bedre å klare seg uten hvis man kan, er det ikke? Og hva med all emballasjen av maskinen før den så blir sendt med lastebil eller annen transport fra et land til et annet. Ikke særlig miljøvennlig spør du meg...

En liten ting til slutt. Tingene dine holder seg mye penere lengre hvis du ikke putter dem i oppvaskemaskinen. Grunnen til det er selvsagt at det ikke blir utsatt for det etsende oppvaskmiddelet. 

Jeg vet at veldig mange syns det er "helt pyton" å vaske opp for hånd. Det har heller ikke vært det gøyeste jeg kunne gjøre, men jeg har med tiden lært å like det. Og det kan faktisk være avslappende hvis man lærer seg å ikke bare se på det som en jobb som skal unnagjøres fortest mulig, men prøve å gå til oppgaven med en såkalt "mindfulness". (Det kan du lese om her og her. ) Da kan faktisk noe så dagligdags som oppvask bli en terapeutisk opplevelse.  I tillegg har jeg en liten ekstra detalj som gjør at jeg syns at oppvasken blir morsommere, men det kan jeg fortelle om en annen gang.