tirsdag 29. april 2014

Det daglige brød

Vi kaster altfor mye mat i vår del av verden i dag. Og jeg er nok intet unntak. Det er så lett å tenke at den lille brødskalken eller restene av middagen er så lite at det ikke "teller" og at man derfor ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å kaste det i søppelet. Men hvis jeg tenker meg om så vet jeg jo at det ikke stemmer. Jeg BØR ha dårlig samvittighet fordi jeg kaster mat. For å sitere mødrene våre på 60- og 70-tallet: "tenk på de sultne barna i Afrika"....

I det siste har jeg både lest og hørt mye om all maten vi kaster, og i særdeleshet alt brødet som blir kastet. Det er faktisk utrolig mye brød som blir kastet tilogmed før det når ut til forbrukerne. Og det syns jeg er skremmende. Det brødet som ikke blir solgt i løpet av dagen blir ofte kastet rett i søppelet fordi ingen vil kjøpe daggammelt brød. Med fryserens inntog har vi blitt vant til å alltid kunne ha ferskt brød og er derfor ikke interessert i å kjøpe brød som har ligget fremme i butikken en hel dag. Nå skal ikke jeg komme med tips til butikkene om hvordan de kan selge gammelt brød; jeg foretrekker heller å vende oppmerksomheten mot meg selv og hva jeg kan gjøre for å redusere min sløsing. 

Noe av det viktigste, tror jeg, er å bli flinkere til å fryse ned passende porsjoner av brødet jeg baker. Ja, jeg baker mesteparten av brødet selv. Da kan jeg bestemme selv hva jeg vil putte i det. Men alt brød tørker ut etterhvert og det blir dermed ikke så fristende som det helt nybakte brødet. Hva gjør jeg så for å klare å spise opp gammelt brød?

Noe av det enkleste må vel være å putte det i brødristeren. Gjøre som britene og spise toast and marmalade til frokost. Jeg lager også mitt eget syltetøy (nesten uten sukker) så da er det heller ikke noe usunt å spise det. Og veldig godt. 

Jeg kan lage arme riddere av hvitt brød. Egentlig så kan man vel lage det av all slags brød, men det blir etter min mening absolutt best med hvitt brød. Selv om det kanskje ikke er så veldig sunt... Du kan finne linker til oppskrifter på arme riddere her og her

Jeg kan lage "griljermel" til gratinering av diverse middagsretter. Men da må jeg også være flink og lage nettopp disse rettene slik at jeg får brukt opp mitt selvlagde griljermel. 

Jeg kan lage ostesmørbrød i ovn eller i eget smørbrødjern. Siden brødet da blir toastet så vil man ikke kjenne at det er "gammelt brød".

Det fins "middelhavssalater" som lages nettopp for å kunne bruke opp gammelt brød. Man lager en helt vanlig salat, men i bunnen legger man oppskjærte biter av gammelt brød. Deretter heller man over olje og eventuelt eddik og lar salaten stå og trekke en stund før den serveres. Dette er tidligere tiders "fattigmannskost". Jeg har fått det servert i Hellas og det smaker helt utmerket!

Jeg kan lage en italiensk bruschetta. Og tenke på sydens sol og varme mens jeg spiser den! 

Jeg skal prøve å bli flinkere til å spise opp det brødet jeg har i brødboksen før jeg tar opp nytt fra fryseren. Gjøre en innsats for å slippe å kaste den siste skalken. I aller "verste" fall kan jeg jo gi det til hunden!