lørdag 26. april 2014

Bløtlegg tøyet

Image courtesy of foto76 / FreeDigitalPhotos.net


Som en fortsettelse av gårsdagens innlegg om klesvask kom jeg til å tenke på noe som til dels har blitt "glemt", nemlig å legge i bløt ekstra skittent tøy eller tøy med flekker. Istedet pøser vi gjerne på med mer vaskemiddel eller bruker spesielle flekkfjerningsprodukter som da (selvsagt) inneholder en rekke tvilsomme stoffer før vi hiver tøyet rett i vaskemaskinen fordi vi tror vi ikke har tid til noe annet. Noen ganger blir tøyet rent og flekkfritt av denne behandlingen - andre ganger ikke.

Jeg har imidlertid gjenoppdaget det å bløtlegge tøyet før man vasker det. Og da trenger man ikke bruke en haug med giftige produkter. Det man imidertid trenger er en balje til bløtleggingen samt litt vaskemiddel pluss tålmodighet til å la tøyet ligge ihvertfall 24 timer. (Her må man selvsagt ta i betraktning at spesielt sart tøy ikke bør ligge for lenge i bløt).

Det er ikke mer enn noen få dager siden jeg la i bløt noe sengetøy som hadde noen gjenstridige flekker. Jeg lot det faktisk ligge i 3 dager med litt vaskemiddel (mest fordi jeg glemte at jeg hadde det liggende) og etter at jeg hadde vasket det på 60 grader var det blitt skinnende rent. Uten bruk av farlige flekkfjerningsmidler. Jeg har tidligere brukt samme metoden på gjenstridige rødvinsflekker på en bordduk og også i det tilfellet forsvant flekkene som dugg for solen ved at jeg lot tiden (den gangen lå faktisk duken i en hel uke....) pluss litt vaskemiddel gjøre jobben som flekkfjerningsmiddelet vanligvis gjør. Mer miljøvennlig og mye billigere, spør du meg. Og veldig enkelt.