onsdag 16. april 2014

Å finne alternativer

Noe av det jeg prøver å gjøre i hverdagen, men som jeg helt sikkert kunne bli enda bedre til, er å finne miljøvennlige alternativer til produkter som vi er vant til å bruke på daglig basis. Jeg har allerede kvittet meg med en del "vanlige" ting på kjøkkenet, som for eksempel at jeg ikke bruker aluminiumsfolie, plastfolie eller bakepapir.

Bakepapir er jo egentlig overflødig - ihvertfall slik jeg ser det. Så jeg smører heller bakeplater og kakeformer etc med olje og bruker heller noen minutter etter at jeg er ferdig til å vaske det jeg har brukt.

Istedet for å legge plastfolie eller aluminiumsfolie over matrester el.lign som man setter i kjøleskapet bruker jeg heller av min samling av Tupperware eller glassboller med lokk som jeg så setter i kjøleskapet.

Jeg holder også på å venne meg av med å bruke vanlige gjennomsiktige plastposer, slike som man f.eks fryser brød i. Også her bruker jeg av min samling Tupperware. Jeg fryser også ned matvarer i Tupperware eller andre beholdere med lokk. Det som er vanskelig er faktisk å fryse brød hvis man ønsker å ha et stort lager av brød i fryseren. Da har ihvertfall ikke jeg nok plast-/glassbeholdere. Jeg har imidlertid èn stor plastbeholder som jeg bruker til å oppbevare brød i og for oss er det nok. Siden jeg baker brød ved hjelp av bakemaskin så planlegger jeg det slik at jeg stort sett alltid baker om natten sånn at vi har ferskt brød til neste dag og vi pleier stort sett å gjøre kål på ett brød hver dag. Dette går bra for oss siden vi bare er to så jeg klarer meg egentlig bra uten å måtte fryse brød. Og slik sparer jeg nok ganske mange plastposer som ellers ville blitt brukt til brød og etter noen gangers bruk hadde gått rett i søpla.

Men så er spørsmålet; hvordan kan jeg bli enda flinkere (les: grønnere)? Det jeg har tenkt på er å også fjerne rullen med tørkepapir som står på kjøkkenet. Jeg må innrømme at det kommer til å bli ganske vanskelig. Ikke fordi jeg er så fryktelig glad i den tørkerullen, men fordi jeg har en samboer som ikke klarer seg uten tørkepapir. Og om ikke jeg kjøper inn tørkerull så kommer han hjem med en økonomipakke....

Det er ikke allid like lett å gjennomføre det man tenker når man samtidig må ta i betraktning andre personer i familien som kanskje ikke ser tingene på samme måte som en selv. Jeg vet jeg nok ikke er alene om å ha en samboer som ikke er så opptatt av miljøet som jeg. Men jeg kan ikke la det stoppe meg. Jeg har derfor tenkt å klare meg uten tørkerull av papir og heller bruke en vanlig kjøkkenklut til å tørke opp søl med, eventuelt en gammel fille som jeg kan kaste etterpå hvis det skulle være nødvendig. Jeg har faktisk laget meg en "fillesamling" som består av gamle, oppklipte t-skjorter og som jeg skal bruke til diverse rengjøring rundt i huset. Disse kommer jeg til å vaske og bruke på nytt, men siden det bare er filler så har jeg ingen problemer med å kaste dem hvis det blir nødvendig.

Og det at samboeren min ikke spiller helt på lag med meg i dette spørsmålet får heller bare være. Det nytter ikke mase, men jeg kan jo forsøke å gå foran med et godt eksempel og så håpe på at han blir "omvendt" han også. Han har for eksempel sluttet å spørre etter plastfolie når han skal sette middagsrester i kjøleskapet. Han har skjønt at det ikke fins på mitt kjøkken... ;-)

Det fins nok også andre endringer jeg kan gjøre, men det får jeg heller ta for meg i en post en annen dag. Man kan ikke "redde" verden på èn dag...

Oppdatering 2/7-14: Pga. fare for lekkasje av helsefarlige stoffer fra alle plastprodukter har jeg fjernet Tupperwareproduktene fra kjøkkenet mitt og erstattet dem med beholdere i glass. Eller jeg bruker en porselensskål med en tallerken oppå hvis det gjelder å sette middagsrester i kjøleskapet.