mandag 1. september 2014

Såpekoker?

Image courtesy of africa / FreeDigitalPhotos.net

En som lever et såkalt enkelt liv har gjerne et ønske om å være mest mulig selvforsynt med det man trenger i hverdagen. Det er flere grunner til dette; For det første kan man (kanskje) holde utgiftene på et lavere nivå enn om man skulle kjøpe det ferdige produktet og i tillegg har man selv kontrollen over hva slags ingredienser man vil putte inn i det produktet man skal lage. Det at man selv sitter med kontrollen er utrolig viktig for da kan man lage den best mulige utgaven av dette produktet. Og med best mulig mener jeg at man kan bruke ingredienser som er miljøvennlige og bedre for helsen enn hvilken som helst utgave av produktet som man kan kjøpe i butikken.

Når det gjelder såpe så kan vel ingenting være enklere enn å gå i butikken og plukke deg en velduftende utgave som lover å gjøre deg både ren og vakker. Men vet vi egentlig hva vi vasker oss med? Jeg vil påstå at vi har absolutt ingen anelse om hva vi vasker oss med. For hvem er det vel som forstår den (ofte) veldig lange listen over innholdsstoffene? De fleste av oss kan vel dekode noen av stoffene, men for det meste består denne listen av kryptiske kjemiske navn. Og for å forklare det på enklest mulig måte kan vi si at det vi egentlig vasker oss med er et aldri så lite kjemisk eksperiment. Det finnes få naturlige stoffer i en slik såpe. Produsentene bruker de billigste ingrediensene for å kunne tjene mest mulig penger på det ferdige produktet og siden naturlige ingredienser koster mer enn de syntetisk fremstilte så er det enkelt å tenke seg hva produsentene velger å bruke.

Dette kan man ofte merke ved at såpen gir problemer i form av utslett, eksem eller tørr hud. Grunnen til eksem og utslett kan være at vi reagerer allergisk på noen av de (noen ganger helseskadelige) stoffene i såpen og den tørre huden kan være fordi disse stoffene bidrar til å tørke ut huden eller rett og slett fordi i mange tilfeller velger såpeprodusentene å trekke ut glyserinen som fins naturlig i den ferdige såpen. Glyserin er et stoff som pleier og tilfører huden fuktighet, men såpeprodusentene tjener mer penger på å selge glyserinen for seg selv til en høy pris og så heller tilføre syntetisk glyserin i den såpen de har laget. Dette vil da si at det såpeproduktet man sitter med tilslutt ikke inneholder særlig med naturlige stoffer.

Det fins naturligvis hederlige unntak hvor produsentene faktisk lager et bra produkt, men da må man i de fleste tilfeller også betale for det. Uansett, det aller aller beste er å ta saken i egne hender og lage vår egen såpe. Da kan vi lage et produkt som er akkurat slik vi ønsker. Og det er nettopp det jeg har tenkt å forsøke meg på. Jeg må innrømme at jeg er litt pinglete siden det betyr at jeg må håndtere lut som jo er et skikkelig etsende stoff som er farlig hvis man får det i øynene eller på huden.

For å lage såpe må man blande lut og olje. Det er umulig å lage såpe uten bruk av lut, og jeg kan tenke meg at det kan være litt plundrete når man ikke er vant til å håndtere den, men når såpen først er ferdiglaget har man en såpe som ikke er farlig. Lut er riktignok en av ingrediensene, men den er ikke tilstede i det ferdige produktet. Jeg er ikke noen kjemiker og vet ikke helt hvordan det foregår, men etter at såpene har ligget til tørk i over en måned (6-8 uker) så er altså luten borte og du har et naturlig og helt ufarlig produkt. Men husk å beskytte både deg selv og arbeidsflaten i tilfelle du skulle søle litt lut. (Noe man selvsagt bør prøve å unngå!)

I tillegg til luten trengs det også fett/olje for å lage såpe. Jeg vil nok foretrekke å bruke en (eller flere) vegetabilske oljer - som f.eks olivenolje - men det går også an å bruke dyrefett til dette. Og det er også det som brukes i de fleste såpestykker du kan kjøpe i butikken. Du kan jo bare ta en titt på innholdsfortegnelsen og da står det som oftest oppført "sodium tallowate" hvilket betyr at det er brukt dyrefett i produksjonen. Sannsynligvis fordi det er det billigste.

I den butikkjøpte såpen kan man også finne mineraloljer som er et petroleumsprodukt, men dette er ikke å anbefale da disse oljene til forskjell fra den vegetabilske ikke inneholder noen næringsstoffer eller vitaminer og de legger seg også som en hinne utenpå huden som hindrer at huden "puster" og kan skille ut avfallsstoffer.

Når man lager såpen selv så kan man velge oljer tilpasset den huden man har. Det fins lister på nettet som viser hvilke egenskaper de forskjellige oljene har og ved bruk av disse kan man da velge den beste oljen til det du trenger såpen til. Du kan finne disse opplysningene her og her og her eller her. For dem som er interessert i å prøve seg på såpelaging anbefaler jeg å ta en titt på disse linkene eller Google "which oils are used for making soap" og så får du opp en lang liste over nettsteder som gir deg alle de opplysningene du måtte trenge. Det kan sikkert være greit for oss nybegynnere å lese gjennom en god del av disse for å lære mest mulig om de forskjellige oljenes egenskaper i såpelagingen. Jeg har ihvertfall tenkt å bruke en del tid på det slik at når jeg endelig setter i gang har jeg en viss peiling på hva jeg kan forvente meg...

Slik jeg har forstått det er lut samt fett/olje basen i såpen og så kan man ettersom man ønsker det tilsette eteriske oljer for god duft eller ingredienser som aprikoskjerner/nøtter/krydder el.lignende for en "skrubbesåpe". Eller man kan for eksempel tilsette kaffe (vanlig malt kaffe) som gir en god kjøkkensåpe som fjerner "matlukt" fra hendene, f.eks løk.... Mulighetene er mange.

Som sagt, jeg har tenkt å finne ut så mye som mulig før jeg begynner og så kommer jeg tilbake med oppdatering når jeg forhåpentligvis har et ferdig produkt. Tenk om jeg kan gi bort egenproduserte såper som julegaver i år??!