onsdag 3. september 2014

Hormonforstyrrende tyggis!

Image courtesy of imagerymajestic / FreeDigitalPhotos.net


Jo mere jeg leser og lærer om alle miljøskadelige stoffer vi omgir oss med jo mere skremt blir jeg. Og jo mere lurer jeg på om det i det hele tatt eksisterer noen produkter som ikke er miljøskadelige. Ser man nøyere på et hvilket som helst tilfeldig produkt så finner man i størsteparten av tilfellene at det inneholder hormonforstyrrende og på andre måter farlige stoffer.

Nå ser det ut som at turen er kommet til tyggisen. I mars i år (2014) foretok Forebrukerrådet en test av ikke mindre enn 68 tyggis innkjøpt i Oslo-området og det viste seg at over halvparten av dem inneholder det hormonforstyrrende stoffet BHA. Det er en syntetisk antioksidant som brukes som konserveringsmiddel i kosmetikk og næringsmidler. Dette står oppført på EUs liste over hormonforstyrrende stoffer som kan gi helseskader i form av nedsatt fertilitet, kreft og diabetes type 2.

Jeg syns uansett at det er skummelt med hormonsforstyrrende stoffer i det vi enten spiser eller omgir oss med, men det er ekstra skummelt når man finner det i produkter som tyggis som i stor grad blir brukt av barn og unge som er ekstra sårbare for disse stoffene.

Testen kan du finne her. Av de 68 tyggisene var det 32 som kom gjennom nåløyet. Jeg foreslår at de som kjøper tyggis til vanlig printer ut listen og har den liggende i vesken til neste gang de skal ut og handle tyggis. Hvis jeg hadde hatt små barn som maste etter tyggis i butikken så hadde jeg nok hatt denne listen liggende lett tilgjengelig slik at de kunne lære seg hvilke tyggis de fikk lov å velge blant. Det er nemlig vi som forbrukere som bestemmer hvilke produkter som skal være i butikken. Hvis ingen kjøper de hormonforstyrrende tyggisene så blir produsentene nødt å gjøre noe med saken -altså fjerne de hormonforstyrrende stoffene hvis de er interessert i å selge tyggis i fremtiden. Så enkelt er det for oss forbrukere å bestemme hva de får lov å selge oss. Så enkelt, men dog så vanskelig...