mandag 8. september 2014

Lag noe nyttig av plasten din

Av resirkulert plast blir det blant annet laget fleece (gensre, jakker, pledd etc). Dette er jo en fin måte å gjenbruke plasten på, men hva tror du kommer etter fleece-produktene? Absolutt ingenting! Resirkuleringen (eller rettere sagt NEDsirkuleringen - downcycling kalles det på engelsk) stopper der og når fleecen er blitt ubrukelig havner den på søppelhaugen. Plast kan nemlig ikke resirkuleres slik som f.eks glass hvor man lager nytt glass av et gammelt. Og denne prosessen kan gjentas nesten i det uendelige. Av gammel plast kan man kun lage et "dårligere" produkt som i sin tur ikke kan gjenbrukes til noe som helst.

Men hvorfor ikke prøve å lage noe nytt av fleecen din?Alt ettersom du har et tykt eller et noe tynnere fleeceprodukt kan du lage forskjellige ting. Du kan jo for eksempel lage et fleece-nett eller en fleece-veske til vinteren. Eventuelt et etui til mobilen din? Eller en pute til sofaen din. Hva med en sminkepung? Eller et lite teppe til en barnevogn eller sitteunderlag til en barnetrille. Det er mange ting man kan lage hvis man bare bruker fantasien. Jeg har en fleecegenser som synger på siste verset og jeg lurer litt på om jeg skal lage en veske til vinteren eller om jeg heller skal gå for en sofapute. Time will show. Men før jeg kommer så langt skal jeg bruke fleecegenseren for det den er verd. Jo lengre jeg kan bruke genseren jo bedre er det for både miljøet og lommeboken. Men det er jo greit å ha planer, ikke sant?