mandag 28. april 2014

Spar på vannet

En velkjent frase, men gjør vi som den sier? Sparer vi på vannet i alle tenkelige situasjoner? Jeg tror faktisk ikke det og jeg vet med meg selv at jeg kunne nok sikkert bli flinkere. Utfordringen må derfor bli å finne de eksemplene hvor det er mulig å kutte ned på forbruket og så faktisk gjøre noe med det.

  • I forbindelse med tannpuss er det ikke nødvendig å la vanne renne hele tiden mens man pusser tennene (noe som jeg tror er veldig vanlig blant folk). Det holder å skru på springen når man skal skylle munnen etter tannpussen. 
  • Når man dusjer går det an å korte ned på tiden man står og bare lar vanne renne over seg. Jeg vet at det er utrolig fristende og jeg må innrømme at jeg enkelte ganger faller for fristelsen til å nyte den luksusen som en ekstra lang dusj faktisk er.... Man kan også korte ned på tiden ved å skru av dusjen mens man såper seg inn og så skru på igjen for å skylle av såpen. 
  • Det går faktisk an å kutte ned på antall ganger man dusjer i uken. Såfremt man ikke har trent eller svettet av andre grunner går det an å bruke vaskeklut og såpe. Huden vår har faktisk godt av å "slippe" å dusje hver eneste dag for det tørker den bare ut. 
  • Vann som vanligvis bare renner ned i sluket mens man venter på det varme vannet kan samles opp og brukes til f.eks å vanne blomster eller "bløtlegge" fat og kopper mens de venter på å bli vasket opp. Da vil oppvasken gå lettere og man slipper å gnikke og gni for å få den ren. I tillegg kan man kanskje også spare vann som man ellers ville brukt til å skylle tingene før man vasker dem. 
  • Man kan også ha stående en bøtte i dusjen som samler opp vann mens man også her venter på at vannet skal bli passe temperatur til at vi kan starte dusjen. Dette vannet kan f.eks brukes til å vanne blomster (hvis man har hage). Om man ikke finner andre måter å bruke det på kan man når bøtten er full bruke vannet for å trekke ned wc. En full bøtte rommer ca 12 liter og det er det som brukes når man trekker ned - hvis ikke man har spareknapp på toalettet. Da brukes det bare 6 liter. 
  • Ikke legge seg i badekaret altfor ofte. Jeg må innrømme at jeg ikke aner hvor mange liter et badekar rommer, men det er atskillig mer enn det som trengs for å ta en dusj. Så for å bli ren er det bedre å dusje enn å bade og heller bare unne seg luksusen av et karbad en sjelden gang. Jo sjeldnere man legger seg i badekaret, jo større blir faktisk luksusfølelsen de gangene man faktisk gjør det....
  • Følge de gamle rådene om å ikke sette på oppvaskemaskin eller vaskemaskin før de er helt fulle. Jeg har ikke oppvaskemaskin, men vaskemaskinen skal jeg prøve å vente med å sette på til jeg har nok skitne klær til å fylle den opp. Ikke så lett når man bare er to stykker, men jeg skal gjøre mitt beste. 
  • Bruke klærne èn ekstra dag før de går til vask. Jeg sier ikke at man skal bruke skitne klær, men vi har nok blitt litt for godt vant, slik at vi nå helt automatisk slenger klærne til vask etter at de har vært brukt bare en dag. Prøv å forleng bruken slik at det går lengre tid før du må sette på en vaskemaskin. 
  • Det samme gjelder for oppvask. Bruk glass, kopper og fat om igjen slik at det går lengre tid mellom hver gang du må vaske opp.
  • Om man har vann "til overs" etter at man har drukket dette til f.eks middag så trenger man ikke slå det ut i vasken. Har du blomster eller urter i vinduskarmen så kan man gi det til dem istedet. 
Det fins helt sikkert mange andre ting jeg kan gjøre for å spare vann, men jeg tror dette holder for nå. Jeg vil nok ikke klare å gjøre alle disse tingene hele tiden, men hvis jeg klarer å ha tankene om det i bakhodet tror jeg nok at det litt etter litt vil kunne bli en vane.