mandag 14. april 2014

Kjøttfri mandag

"Image courtesy of Grant Cochrane / FreeDigitalPhotos.net".


I mine nye vaner inngår også en Meat Free Monday. Det hjelper både miljø og lommebok om man innfører en dag i uken hvor man ikke spiser kjøtt. Akkurat det skal det ikke være så vanskelig for meg å følge opp siden jeg foretrekker vegetarisk mat. Samboeren min er ikke helt på bølgelengde med meg i dette spørsmålet. Som mange menn så føler han at han ikke blir skikkelig mett uten et kjøttstykke eller to. Men jeg skal gjøre mitt beste for å lure inn en dag uten kjøtt for ham også.

I tillegg til at man sparer miljø og lommebok så hjelper man også dyrene selv fordi en mengde av dem veldig ofte lever et kummerlig liv mens de venter på å havne på middagsbordet ditt.

Andre fordeler med å spise mindre kjøtt er at man minsker risikoen for å dø av hjertesykdom, slag eller kreft...  Er ikke det en viktig grunn for å kutte ned på inntaket av kjøtt så vet ikke jeg...

Du kan lese mer om Meat Free Monday og dens fordeler her.