fredag 25. april 2014

Så gjør vi så når vi vasker vårt tøy...

Image courtesy of anankkml / FreeDigitalPhotos.net


Man skulle ikke tro at det skulle være så vanskelig å vaske klær. Det er jo bare å putte alt i vaskemaskinen og trykke på knappen og så går resten av seg selv, ikke sant? Vel, det er nok en sannhet med modifikasjoner. Det er mange fallgruber, spesielt hvis man samtidig også ønsker å være miljøvennlig. Det er jo bare å starte med vaskepulveret. Her fins det et utall av sorter både med og uten parfyme og ellers andre herligheter. Felles for de fleste av dem er at de vasker tøyet ganske så rent og fint, kanskje også bakteriefritt, og det på ganske lave temperaturer. På meg virker det som at de fleste mener at tøy skal vaskes på lavest mulig temperatur og så overlater man til vaskepulveret å være potent nok til å fjerne all skitt. Og her er det jeg går mot strømmen. Jeg vasker heller tøyet på så høy temperatur jeg kan og så bruker jeg så lite vaskepulver som mulig for å forurense minst mulig. Tøyet blir faktisk rent uten at man trenger å dynke det i kjemikalier.

De fleste bakterier trives veldig godt i en temperatur på rundt 40-45 grader og det er nettopp den temperaturen veldig mange bruker når de vasker klær. Og det vil altså si at man bare har latt bakteriene bli litt våt på beina, for man har ikke fjernet dem fra tøyet... Hvis man vil ha rent tøy bør det vaskes på 60 grader og ting som sengetøy, håndklær og undertøy (som ikke er av silke da...) lar man gå på 90 grader. Da kan man være ganske så sikker på at tøyet blir rent. Det finnes nemlig ingen bakterier i øyeblikket som er resistente mot varme. Bruker man "kjemisk krigføring" mot bakteriene kan man risikere at de endrer seg slik at det man tidligere har brukt for å vaske rent med ikke virker lengre og at man da stadig må bruke mer og mer sterke stoffer for å vaske sine klær. Ikke bra for miljøet og heller ikke bra for kroppen vår som skal iføre seg disse klærne som er vasket i mer eller mindre giftige stoffer.
 
På de fleste nye vaskemaskiner fins det et øko-program og det tror jeg veldig mange bruker, meg selv inkludert. Jeg har brukt programmet fordi det bruker mindre energi og mindre vann og skal dermed være mer økonomisk - og dermed også mer miljøvennlig. Det jeg ikke har tatt med i betraktningen er noe jeg nylig har oppdaget, nemlig at dette programmet ikke vasker klærne på den temperaturen jeg trodde det gjorde. Altså, hvis jeg setter temperaturen på 60 grader på økonomiprogram så vil maskinen kun i korte perioder oppnå en temperatur på 60 grader. Resten av tiden vasker den på langt lavere temperatur.  Dette for å bruke mindre energi og vann og dermed kunne kalle det økoprogram. Men dette betyr altså at vi som forbrukere blir lurt. Ihvertfall har jeg blitt det. Inntil nylig da jeg leste en artikkel på nett som fortalte meg dette. For det at klærne blir vasket på lavere temperatur enn det jeg ønsker kaller jeg lureri. Det er sannsynligvis ikke noe noen dør av, men jeg liker ikke å bli lurt, selv ikke på slike småting som dette. Derfor kommer jeg til å slutte å bruke økonomiprogrammet for hvis jeg setter maskinen på 60 grader fordi tøyet er skittent og trengs å vaskes på den temperaturen for å bli rent og bakteriefritt så har jeg ikke lyst at vaskemaskinen skal bestemme seg for at sånn ca 40 grader holder.

Noen syns kanskje at det er lite miljøvennlig å vaske på høye temperaturer, men jeg foretrekker å bruke ørlite mer strøm og vann og heller spare på det giftige vaskemiddelet. Ofte bruker jeg også en versjon av et hjemmelaget vaskemiddel som jeg har funnet på nett og modifisert etter hvilke produkter jeg har klart å få tak i på butikken. Slik har jeg kontroll på hvilke stoffer jeg bruker for å få rene klær. Og jeg bruker langt færre og veldig mye mer miljøvennlige stoffer i mitt vaskemiddel enn det man finner i fabrikkproduserte vaskemidler. Det eneste kjedelige er at tøyet har en tendens til å bli gråere fordi det hjemmelagde vaskemiddelet ikke inneholder optiske hvitemidler. Tøyet blir like rent med mitt vaskemiddel, men ikke fullt så strålende hvitt. Derfor jukser jeg litt og kjøper innimellom litt vaskemiddel fra butikken slik at jeg får tilbake hvitheten i tøyet. Ikke helt miljøvennlig, jeg vet det, men jeg trøster meg med at det er mye bedre enn om jeg bare brukte fabrikkprodusert vaskemiddel. Etterhvert har jeg imidlertid lyst å gå helt over til mitt eget vaskemiddel. Utfordringen til meg selv kan jo være å klare det innen årets utløp?