fredag 12. september 2014

Stell pent med plasten din

Å ta vare på plastproduktene våre istedet for å kaste dem høres ut som en selvmotsigelse når det vi egentlig er ute etter er å bli kvitt plasten i livet vårt. I en ideell verden hadde det jo vært greit å bare kaste all plasten med en gang og erstatte den med et mer miljøvennlig produkt som glass, stål eller tre, men hvis vi kaster fullt brukbar plast - eller om vi kaster et  ødelagt plastprodukt uten at vi har prøvd å reparere det, så har vi økt mengden plastsøppel i naturen helt unødvendig.

Selv om vi kanskje ikke hører med til "synderne" som kaster søppelet akkurat der det passer dem, men tar det med til søppeldunkene så er det altså ikke alt som kan resirkuleres, hverken av plast eller annet søppel, og det er et faktum at mye søppel på en eller annen måte havner ute i havet og langs strendene. Vi er fullstendig klar over "plastsuppen" - som havner i magen på fiskene fordi de tror det er mat. Og hvor havner så fisken tilslutt? Veldig ofte på matbordet til en av oss. Så ikke bare får vi tilbake deler av den plasten vi har kastet, vi spiser den tilogmed! 

Når vi vet dette så bør vi, selv om vi egentlig ønsker plasten dit pepperen gror, ta vare på den så lenge som mulig. Har vi vært så "uvitende" at vi har kjøpt disse produktene så får vi leve med valget vårt. Og gjøre vårt beste slik at plasten får et langt liv hjemme hos oss. Så skulle det skje at den på en eller annen måte blir ødelagt bør vi se om det er mulig å reparere den før vi eventuelt avgjør at det stedet den passer best er på søppelhaugen. (Jeg har blant annet en elektrisk bordvifte som ikke "vifter" lengre...Tro om jeg klarer reparere den helt alene?)

Dette betyr selvsagt ikke at vi trenger å spise og drikke av giftig plast eller på annen måte "bade" i plastprodukter. Jeg selv prøver å finne nye bruksområder til den plasten jeg har på kjøkkenet slik at jeg ikke har bruk for å omgås den daglig. Tupperwareboksene mine som jeg hittil har oppbevart kjøttpålegg i får nå andre livsoppgaver som f.eks å oppbevare skruer og spikre i verktøyboden eller jeg kan bruke dem til vaskepulver. Jeg kan også bruke en slik beholder til "syskrin". Det er i det hele tatt mange måter å bruke disse plastboksene på. Det er bare fantasien som setter grenser. 

Det er plasten vi bruker til matlaging, spise og drikke av samt oppbevare mat som er den plasten som har størst helsemessig innvirkning på livene våre (utenom leker til småbarn som driver og "smaker" på alt...) så det er denne det er viktigst å omplassere etter min mening. Andre typer plast vi kommer i kontakt med til daglig er det lettere å gjøre noe med for dette er ofte plastprodukter som inneholder et produkt som vi vasker (oss ) med. Dermed kan vi når disse beholderne er tomme ta bedre valg når vi skal ut og handle nytt.

Husk at glass, metall, tre, porselen eller keramikk er alle mye bedre valg enn plast hvis du trenger noe nytt!