onsdag 17. september 2014

Hvor mye hus trenger man?


Image courtesy of renjith krishnan at FreeDigitalPhotos.net

Ja, hvor stort hus trenger man egentlig??  Det er veldig lett å si at det er nødvendig med så stort hus som mulig, men hvis man stopper litt opp og virkelig tenker seg om så vet man at dette er en sannhet med modifikasjoner.

Det er lett å drømme seg bort når man kikker i interiørblader eller leser interiørblogger på nettet, men jeg tror det er viktig å være klar over at drømmer og fakta ikke er helt det samme. Jeg kan for eksempel ønske meg et hus med et digert bad eller en kjempesvær stue, men har jeg egentlig bruk for det?

Dette er blant noen av spørsmålene jeg har stilt meg i det siste. Vi er nemlig på jakt etter et nytt sted å bo så for tiden leser jeg alle salgsannonser jeg kommer over. Og det er lett å bli ivrig når man blar seg gjennom det ene huset etter det andre, men det gjelder å holde beina godt plantet på bakken. Jeg har nemlig ikke lyst å ende opp med et hus som egentlig ikke passer vårt behov, men som vi kjøpte fordi vi lurte oss selv til å tro at det var dette vi ønsket oss.

Vi må alle selv finne ut hva som passer best for oss i den situasjonen vi befinner oss i. Noen har behov for mange soverom og digert bad, mens for andre vil en stor stue være det som er best. For oss vil det være viktig å finne et hus med i alle fall ett ekstra gjesterom siden vi ofte har folk på overnattingsbesøk. I tillegg trenger vi et stort kjøkken hvor det er relativt god plass til å lage mat og kanskje også plass til et stort spisebord fordi vi ofte er flere til bords enn akkurat den nærmeste familien. Og som siste punkt på listen min ønsker jeg meg en relativt stor hage med plass til hundene våre.

Men den totale størrelsen på huset trenger altså ikke være enorm. Det viktige er at huset er delt opp slik at det passer vårt behov. Jeg ønsker meg egentlig ikke noe stort hus. Jo større hus man har desto mer tid bruker man på å vaske og rydde det. Og utgiftene til blant annet oppvarming blir også større enn nødvendig. Pluss at man trenger ekstra møbler å fylle opp huset med.

En annen og for meg ganske viktig ting er at jeg vil absolutt ikke ha et hus med stor lagrinsplass. Det høres kanskje litt rart ut, men som jeg har nevnt tidligere her på bloggen så er målet mitt å bare eie ting som er (stort sett) i daglig bruk. (Kanskje med unntak av julepynten da... samt litt klær som byttes ut alt etter årstid.) Jeg ser nemlig ikke vitsen med å ha liggende en hel haug med ting som vi egentlig ikke vil ha. For det er jo derfor ting havner på loftet eller i kjelleren. Fordi vi bytter dem ut med nyere ting og da stuer vi selvsagt bort det gamle rælet vi hadde tidligere. Men jeg ser altså ikke vitsen med å samle på noe som vi ikke syns er verdig til å stå framme. Og derfor har jeg stort sett ikke noe bruk for ekstra lagringsplass....

Det fins forresten enda en grunn til å ikke kjøpe "for stort" hus og det er selvsagt at man betaler for hver eneste kvadratmeter man kjøper. Og er det egentlig noe vits i å betale mye penger for noe man kanskje ikke bruker? Joda, det ser kanskje fint ut på bilder med en lekker rottingstol i et hjørne på badet eller et kunstferdig møbel til pynt i entrèen, men hvis man aldri bruker den stolen som står på badet og møbelet i entrèen ikke brukes til noe nyttig så er det jo egentlig helt bortkastet, eller?

Det er viktig å bli klar over sitt eget (reelle) behov og det blir spennende å se om jeg klarer å "leve som jeg prediker". Kommer tilbake med oppdatering når vi har flyttet!